Show simple item record

dc.contributor.authorNilsson Hellgren, Helena
dc.date.accessioned2020-03-09T09:19:58Z
dc.date.available2020-03-09T09:19:58Z
dc.date.issued2020-03-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/63797
dc.description.abstractStudiens syfte är att skapa förståelse för vad som möjliggör och begränsar floristelevers utvecklande av yrkeskunnandet försäljning och service i samband med arbetsplatsförlagt lärande. Detta för att bättre kunna arrangera undervisningen så att elevers lärande av yrkeskunskaper synliggörs och blir möjliga att bedöma. Aktionsforskning är studiens teoretiska grund. Aktionsforskning hör hemma inom den praktiknära forskningen och utgår från professionens egna frågor. Aktionsforskning kan beskrivas som en kritisk samhällsvetenskap med målet att förändra för att förbättra (Kalleberg, 1992). Teorin om praktikarkitekturer har använts för att förstå och tolka vad som händer i en viss praktik och hur specifika arrangemang hindrar och möjliggör praktikens utveckling (Kemmis, m.fl., 2014). Aktionsforskning har även använts som metod. Aktioner har genomförts i syfte att förstå, förändra och förbättra praktiken. I lärarlagets gemensamma reflektioner har förståelsen för praktiken förändrats och nya aktioner har genomförts. Aktionsforskning är i sammanhanget reflektiv, kommunikativ, konstruktivistisk samt tolknings- och handlingsinriktad (Kemmis, m.fl., 2014). Övriga metoder som har använts för insamling av datamaterial är loggbok,trepartssamtal, skriftliga reflektioner samt fokusgruppintervju. Resultatet visar att yrkeskunnandet försäljning och service inom floristyrket inte är verbaliserat på skolan, och därmed svårt att synliggöra för eleverna. Det framkommer att floristelevers utvecklande av yrkeskunnandet försäljning och service i samband med arbetsplatsförlagt lärande påverkas av lärarlagets utvecklingsarbete. Resultatet visar hur olika lärandepraktiker i skolan och på arbetsplatserna formar varandra, såsom elevers utveckling och lärande, lärares professionella lärande och skolledning. I de olika lärandepraktiker som framkommit, framträder relationen mellanhandledare och elev som både hinder och möjlighet för elevens utvecklande avyrkeskunnandet försäljning och service.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesmastersv
dc.relation.ispartofseriesHT19 IPS PDA162sv
dc.subjectarbetsplatsförlagt lärandesv
dc.subjectyrkesutbildningsv
dc.subjecttrepartssamtalsv
dc.subjectaktionsforskningsv
dc.subjectsamtalsstödsv
dc.subjectyrkeskunnandet försäljning och servicesv
dc.titleHANTVERK OCH FÖRSÄLJNING – EN STUDIE OM ATT UTVECKLA ARBETSPLATSFÖRLAGT LÄRANDE I FLORISTUTBILDNINGsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record