Show simple item record

dc.contributor.authorEsbjörnsson, Markus
dc.date.accessioned2020-03-09T09:40:12Z
dc.date.available2020-03-09T09:40:12Z
dc.date.issued2020-03-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/63799
dc.description.abstractSyfte: Syftet med undersökningen är att undersöka ifall utveckling av förmågan att göra etiska överväganden inkluderas i dokument kopplade till processen utbildning för hållbar utveckling i grundskolan i Sverige. Teori: Undersökningen utgår ifrån teorin att förmågan att kunna göra etiska överväganden är en förutsättning för hållbar utveckling och att utveckling av denna förmåga bör vara inkluderad i utbildning för hållbar utveckling. Metod: Som grund för arbetet med utbildning för hållbar utveckling i grundskolan i Sverige finns dokument på internationell nivå och nationell nivå samt dokument direkt kopplade till den svenska skolan, vilket gör dem intressanta att analysera för att undersöka frågeställningarna. För att undersöka dokumenten och dess innehåll genomförs en textanalys. Resultat: Analysen visar att etik, utveckling av förmågan att göra etiska överväganden samt etiska dilemman inkluderas i begränsad form i dokumentet som beskriver Agenda 2030 för hållbar utveckling och i Sveriges handlingsplan för hållbar utveckling. I den svenska läroplanen beskrivs utveckling av förmågan att göra etiska överväganden i större utsträckning, men främst i generell form eller kopplat till enstaka ämnen. I texter specifikt utformade för utbildning för hållbar utveckling som tillhör Skolverkets kompetensutvecklingsmaterial framhålls explicit utveckling av förmågan att göra etiska överväganden kopplat till utbildning för hållbar utveckling genomgående i en stor del av materialet och genom användning av detta material bör möjlighet finnas att utveckla förmågan att göra etiska överväganden hos elever.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatsv
dc.relation.ispartofseriesHT19 IPS LAU927sv
dc.subjectetiksv
dc.subjectetiska övervägandensv
dc.subjectetiska dilemmansv
dc.subjecthållbar utvecklingsv
dc.subjectutbildning för hållbar utvecklingsv
dc.titleVAR FINNS DE ETISKA ÖVERVÄGANDENA I UTBILDNING FÖR HÅLLBAR UTVECKLING I SVERIGE?sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record