• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärares syn på jämställdhet, genus och könsroller i skuggan av mångkulturalism och identitetssökning hos invandrarungdomar från Mellanöstern

Abstract
Syfte:Syftet med detta arbete är att undersöka vad patriarkalisk uppfostran har för roll i utkristalliseringen av synen på genusfrågan, könsroller och jämställdhet hos elever från Främre orienten enligt intervjuade pedagoger. Vi vill även med detta arbete få vetskap om vilka pedagogiska metoder modersmålslärare och andra pedagoger använder för att implementera den svenska värdegrunden och ge dessa elever en uppfostran i riktning mot jämställdhet och demokrati. Teori: Social konstruktivism är vår tolkningsbas och till den fogar vi begreppet multi-kulturalism samt en diskussion om vikten av flerspråkiga och multikulturella kunniga pedagoger i skolan. Metod: Vårt arbete bygger på en kvalitativ undersökning i form av intervjuer. De om-fattar sex lärare, som alla tjänstgör i Trollhättans stad och är geografiskt ut-spridda på tre olika invandrartäta grundskolor, varav fyra modersmålslärare, en mentor till årskurs nio och en klasslärare årskurs åtta.Resultat:Vi har i vår studie fått mycket värdefulla och positiva indikationer på att våra informanter arbetar i en sådan riktning som skapar goda förutsättningar för att kunna uppnå en syntes mellan olika kulturer inom ramen för jämställdhet och demokrati. Elever och föräldrar lär sig att respektera och acceptera människors olikheter, något som även Bunar och Lahdenpäre förespråkar i multikulturalitetens och interkulturalitetens spår.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/63800
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPS)
View/Open
main article (437.2Kb)
Date
2020-03-09
Author
Bardakji, Mirila
Mahmod, Koshe
Keywords
multikulturalism
patriarkalism
sociokulturalism
könsroller och genus
värdering
familj
identitet och multietnicitet
uppfostran
Series/Report no.
Kandidat
HT19 IPS LAU927
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV