dc.description.abstract | Syftet med vår studie är att undersöka vad förskollärare har för erfarenheter av stress i sitt arbete. Vi vill även undersöka hur ett förebyggande arbete mot stress skulle kunna se ut utifrån förskollärarnas svar. Vi kommer utgå ifrån våra två frågeställningar som lyder: Vilka erfarenheter av stress har förskollärarna i sin yrkesroll och hur beskriver de dessa? samt Hur kan ett förebyggande arbete mot stress se ut, enligt förskollärarna? För att kunna besvara frågeställningarna har vi använt oss av tidigare forskning och teorier inom området stress samt genomfört en kvalitativ studie. Intervjuerna inkluderar sex förskollärare i en större stad i Sverige. Intervjuerna spelades in med hjälp av ljudupptagning och därefter transkriberades materialet för att kunna analyseras.
Resultatet av vår studie visar att de intervjuade förskollärarna har många erfarenheter av stress i sin yrkesroll. Persson och Tallberg Broman (2019) visar att sjukskrivningarna har ökat inom förskolan, vilket bland annat beror på stress. Stress hos förskollärarna är ett utbrett problem och orsakerna är många. Förskollärare upplever att barngrupperna är för stora och de känner sig otillräckliga, vilket påverkar kvaliteten i förskolan (Sheridan, Williams & Pramling Samuelsson, 2014). Barngruppens storlek och det ökade ansvaren för förskollärarna går inte ihop med den arbetstid som finns och de krav som ställs. Utifrån vår studie och tidigare forskning är goda relationer med kollegor och chef en viktig faktor för välmående på arbetsplatsen. Trots att de vi har intervjuat har ett bra klimat i arbetsgruppen, är inte det tillräckligt för att undvika stress, eftersom ramarna för hela organisationen är för dåliga. Resurserna räcker inte till och cheferna gör det bästa de kan utifrån de förutsättningar som finns, men det räcker inte alltid, enligt vår studie. | sv |