Show simple item record

dc.contributor.authorMartén, Johanna
dc.date.accessioned2020-03-10T12:56:05Z
dc.date.available2020-03-10T12:56:05Z
dc.date.issued2020-03-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/63806
dc.description.abstractStudiens syfte är att undersöka vad som kan karaktärisera NO-undervisningen i årskurserna 1 - 3 och vilka undervisningskvalitéer som synliggörs genom lärares beskrivningar av undervisningen. NO är i de första årskurserna ett samlingsnamn och innefattar ämnena biologi, fysik och kemi. Dessa tre ämnen innefattas av samma timplan och det är upp till läraren att fördela dessa ämnen i undervisningen. Valet av undervisningskvalitéer avgör vilken undervisning eleverna får möta och det kan således vara en stor skillnad i vad eleverna får för möjligheter i sin NO-undervisning. Detta beroende på vad lärarna prioriterar för undervisningskvalitéer och centralt innehåll. Undersökningen består av fem kvalitativa lärarintervjuer. De medverkande lärarna har behörighet inom NO och undervisar detta i någon av årskurserna 1 - 3. För att se vilka undervisningskvalitéer som synliggörs genom lärarnas beskrivning av undervisningen analyseras resultatet utifrån de estetiska, kognitiva och normativa undervisningskvalitéerna. Resultatet visar att undervisningen innefattas av alla undervisningskvalitéer men att den estetiska undervisningskvalitén som syftar till att undervisningen ska vara kul och intressant för eleverna är mest framträdande. Resultatet visar även att biologin är det ämne som får mest plats i NO-undervisningen samt att lärarna inte resonerar om hur biologi, kemi och fysik fördelas. Det som blir tydligt i resultatet är att material, tid och resurser påverkar lärarnas val av innehåll. Det framkommer även att lärarnas kunskap och intresse har en viss betydelse för deras val av innehåll i NO - undervisningen.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectbiologi, fysik, kemi, naturorienterande ämnen, NO, undervisningskvalitéer, yngre eleversv
dc.titleUndervisningskvalitéer och prioriteringar i de första årens NO-undervisningsv
dc.title.alternativeQualities and priorities in the early years of science-educationsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record