• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Datoranvändningen i skolan, som verktyg i skriv- och läsutvecklingen

Abstract
Abstract Arbetets titel Datoranvändningen i skolan, som verktyg i skriv- och läsutvecklingen Arbetets art Examensarbete LAU350 Institution Pedagogik och Didaktik Sidantal 46 Författare Maria Claesson och Anna Lundin Handledare Elisabeth Mellgren Examinator Niklas Pramling Tidpunkt Vårterminen 2006 Nyckelord Samspel, datorn som verktyg i skriv- och läsutveckling, pedagogens betydelse, kommunikation, lustfyllt lärande Bakgrund De senaste åren har vi kunnat läsa om den försämrade skriv och läsförmågan bland elever. Vi som blivande pedagoger anser att detta är skrämmande och vill få en fördjupad kunskap inom området. Vi är väldigt intresserade av barnens tidiga skriv- och läsutveckling och vi anser att det är ett av de viktigaste ämnena i de tidigare skolåren i grundskolan. Skriv och läsförståelse är en livsviktig kunskap i dagens samhälle. Informationsteknologin har förändrats och vi kommunicerar på alltfler olika sätt. Morgondagens samhälle kommer präglas ännu mer av datorer och IT. Skolan har i uppgift att utbilda eleverna till delaktiga och verksamma medborgare. Datorer är ett självklart arbetsverktyg i dagens samhälle och i skolan. Syfte Syftet med vår studie är att vi som blivande pedagoger skall få en ökad förståelse och kunskap inom ämnet skriv- och läsutveckling. Vi har undersökt pedagogens roll då datorn används som verktyg i skriv- och läsutvecklingen. I vår studie har vi valt att ha Arne Tragetons synsätt (2005) som utgångspunkt, då datorn integreras i undervisningen. Vi hoppas få större insikt i hur vi kan bemöta elever då datorn är integrerad. Metod Vi har gjort en kvalitativ studie där vi har studerat litteratur och intervjuat verksamma pedagoger. Intervjuerna har vi sammanställt, bearbetat och analyserat och diskuterat i förhållande till teorier och tidigare forskning. Slutsatser Ett resultat av vår studie är att vi blivit övertygade om att barn kan lära sig skriva och läsa genom att skriva. Tragetons grundtanke är att man ska gå ifrån läs och skrivutveckling till skriv- och läsutveckling. Resultaten visar på betydelsen av att pedagoger ska utgå ifrån varje enskild elev och anpassa undervisningen utifrån gruppens bästa, samt låta barnen skriva på sitt språk och utifrån sin egen värld. Datorn är idag ett verktyg som öppnar många nya möjligheter med dess alla funktioner och bör vara ett naturligt inslag i elevernas vardag.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/638
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
ej_elektroniskt_publicerat.pdf (6.302Kb)
Date
2006
Author
Lundin, Anna
Claesson, Maria
Keywords
kommunikation
lustfyllt lärande
Samspel
datorn som verktyg i skriv- och läsutveckling
pedagogens betydelse
Publication type
other
Series/Report no.
2006
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV