Show simple item record

dc.contributor.authorLundin, Anna
dc.contributor.authorClaesson, Maria
dc.date.accessioned2006-07-07T11:08:17Z
dc.date.available2006-07-07T11:08:17Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/638
dc.description.abstractAbstract Arbetets titel Datoranvändningen i skolan, som verktyg i skriv- och läsutvecklingen Arbetets art Examensarbete LAU350 Institution Pedagogik och Didaktik Sidantal 46 Författare Maria Claesson och Anna Lundin Handledare Elisabeth Mellgren Examinator Niklas Pramling Tidpunkt Vårterminen 2006 Nyckelord Samspel, datorn som verktyg i skriv- och läsutveckling, pedagogens betydelse, kommunikation, lustfyllt lärande Bakgrund De senaste åren har vi kunnat läsa om den försämrade skriv och läsförmågan bland elever. Vi som blivande pedagoger anser att detta är skrämmande och vill få en fördjupad kunskap inom området. Vi är väldigt intresserade av barnens tidiga skriv- och läsutveckling och vi anser att det är ett av de viktigaste ämnena i de tidigare skolåren i grundskolan. Skriv och läsförståelse är en livsviktig kunskap i dagens samhälle. Informationsteknologin har förändrats och vi kommunicerar på alltfler olika sätt. Morgondagens samhälle kommer präglas ännu mer av datorer och IT. Skolan har i uppgift att utbilda eleverna till delaktiga och verksamma medborgare. Datorer är ett självklart arbetsverktyg i dagens samhälle och i skolan. Syfte Syftet med vår studie är att vi som blivande pedagoger skall få en ökad förståelse och kunskap inom ämnet skriv- och läsutveckling. Vi har undersökt pedagogens roll då datorn används som verktyg i skriv- och läsutvecklingen. I vår studie har vi valt att ha Arne Tragetons synsätt (2005) som utgångspunkt, då datorn integreras i undervisningen. Vi hoppas få större insikt i hur vi kan bemöta elever då datorn är integrerad. Metod Vi har gjort en kvalitativ studie där vi har studerat litteratur och intervjuat verksamma pedagoger. Intervjuerna har vi sammanställt, bearbetat och analyserat och diskuterat i förhållande till teorier och tidigare forskning. Slutsatser Ett resultat av vår studie är att vi blivit övertygade om att barn kan lära sig skriva och läsa genom att skriva. Tragetons grundtanke är att man ska gå ifrån läs och skrivutveckling till skriv- och läsutveckling. Resultaten visar på betydelsen av att pedagoger ska utgå ifrån varje enskild elev och anpassa undervisningen utifrån gruppens bästa, samt låta barnen skriva på sitt språk och utifrån sin egen värld. Datorn är idag ett verktyg som öppnar många nya möjligheter med dess alla funktioner och bör vara ett naturligt inslag i elevernas vardag.eng
dc.format.extent6454 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseries2006eng
dc.subjectkommunikationeng
dc.subjectlustfyllt lärandeeng
dc.subjectSamspeleng
dc.subjectdatorn som verktyg i skriv- och läsutvecklingeng
dc.subjectpedagogens betydelseeng
dc.titleDatoranvändningen i skolan, som verktyg i skriv- och läsutvecklingeneng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record