dc.contributor.author | Lundin, Anna | |
dc.contributor.author | Claesson, Maria | |
dc.date.accessioned | 2006-07-07T11:08:17Z | |
dc.date.available | 2006-07-07T11:08:17Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/638 | |
dc.description.abstract | Abstract
Arbetets titel Datoranvändningen i skolan, som verktyg i skriv- och läsutvecklingen
Arbetets art Examensarbete LAU350
Institution Pedagogik och Didaktik
Sidantal 46
Författare Maria Claesson och Anna Lundin
Handledare Elisabeth Mellgren
Examinator Niklas Pramling
Tidpunkt Vårterminen 2006
Nyckelord Samspel, datorn som verktyg i skriv- och läsutveckling, pedagogens betydelse, kommunikation, lustfyllt lärande
Bakgrund
De senaste åren har vi kunnat läsa om den försämrade skriv och läsförmågan bland elever. Vi som blivande pedagoger anser att detta är skrämmande och vill få en fördjupad kunskap inom området. Vi är väldigt intresserade av barnens tidiga skriv- och läsutveckling och vi anser att det är ett av de viktigaste ämnena i de tidigare skolåren i grundskolan. Skriv och läsförståelse är en livsviktig kunskap i dagens samhälle. Informationsteknologin har förändrats och vi kommunicerar på alltfler olika sätt. Morgondagens samhälle kommer präglas ännu mer av datorer och IT. Skolan har i uppgift att utbilda eleverna till delaktiga och verksamma medborgare. Datorer är ett självklart arbetsverktyg i dagens samhälle och i skolan.
Syfte
Syftet med vår studie är att vi som blivande pedagoger skall få en ökad förståelse och kunskap inom ämnet skriv- och läsutveckling. Vi har undersökt pedagogens roll då datorn används som verktyg i skriv- och läsutvecklingen. I vår studie har vi valt att ha Arne Tragetons synsätt (2005) som utgångspunkt, då datorn integreras i undervisningen. Vi hoppas få större insikt i hur vi kan bemöta elever då datorn är integrerad.
Metod
Vi har gjort en kvalitativ studie där vi har studerat litteratur och intervjuat verksamma pedagoger. Intervjuerna har vi sammanställt, bearbetat och analyserat och diskuterat i förhållande till teorier och tidigare forskning.
Slutsatser
Ett resultat av vår studie är att vi blivit övertygade om att barn kan lära sig skriva och läsa genom att skriva. Tragetons grundtanke är att man ska gå ifrån läs och skrivutveckling till skriv- och läsutveckling. Resultaten visar på betydelsen av att pedagoger ska utgå ifrån varje enskild elev och anpassa undervisningen utifrån gruppens bästa, samt låta barnen skriva på sitt språk och utifrån sin egen värld. Datorn är idag ett verktyg som öppnar många nya möjligheter med dess alla funktioner och bör vara ett naturligt inslag i elevernas vardag. | eng |
dc.format.extent | 6454 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | swe | eng |
dc.publisher | Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning | eng |
dc.relation.ispartofseries | 2006 | eng |
dc.subject | kommunikation | eng |
dc.subject | lustfyllt lärande | eng |
dc.subject | Samspel | eng |
dc.subject | datorn som verktyg i skriv- och läsutveckling | eng |
dc.subject | pedagogens betydelse | eng |
dc.title | Datoranvändningen i skolan, som verktyg i skriv- och läsutvecklingen | eng |
dc.type | Text | eng |
dc.type.svep | other | eng |
dc.type.degree | other | eng |