Etiska dilemman i lärares vardag – en enkätstudie av högstadielärares syn på yrkesetik och etiska dilemman
Abstract
Sammandrag
Titel Etiska dilemman i lärares vardag – en enkätstudie av högstadielärares
syn på yrkesetik och etiska dilemman
Författare Lovisa Thrybom och Maria Svensson
Typ av arbete Examensarbete inom det allmänna utbildningsområdet på Lärarutbildningen
(10p) hösten 2005.
Institution Sociologiska institutionen vid Göteborgs universitet.
Handledare Daniel Seldén
Syfte
Denna uppsats behandlar verksamma högstadielärares uppfattningar om yrkesetik. Det övergripande
syftet var att åskådliggöra eventuella mönster avseende läraryrkets etik och etiska
dilemman. Vi ville synliggöra vilka etiska dilemman som lärarna upplever vara vanligast samt
se om de anser sig ha kompetens för att hantera dessa dilemman. Dessutom ville vi undersöka
hur lärare vanligtvis brukar komma fram till en lösning samt visa om de anser att begreppet
yrkesetik hålls levande på arbetsplatsen.
Metod
En kvantitativ metod i form av en enkätundersökning användes och totalt deltog 103 lärare på
högstadiet. Enkäterna analyserades och sammanställdes och utifrån de resultat som framkom
fördes en diskussion i relation till tidigare forskning.
Resultat
Undersökningen visar att yrkesetik förefaller mer levande nu än för några år sedan. Lärare
tycks vara medvetna om yrkesetikens relevans i dagens skola. Etiska dilemman är en daglig
angelägenhet för lärare och handlar oftast om elevens rätt och väl. Vidare är elever och tid de
faktorer som i störst utsträckning orsakar dilemman för lärare. Kompetensen för att lösa dilemman
skaffas i första hand genom yrkeserfarenhet men också genom livserfarenhet, och
arbetslaget och de övriga kollegorna är de som lärare tar hjälp av när de behöver råd och stöd
för att lösa etiska konflikter. Hälften av lärarna får möjlighet att diskutera yrkesetik på arbetsplatsen,
men frekvensen av det varierar kraftigt.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2005Author
Svensson, Maria
Thrybo, Lovisa
Publication type
other
Series/Report no.
ht05 2480-02
Language
swe