• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Etiska dilemman i lärares vardag – en enkätstudie av högstadielärares syn på yrkesetik och etiska dilemman

Abstract
Sammandrag Titel Etiska dilemman i lärares vardag – en enkätstudie av högstadielärares syn på yrkesetik och etiska dilemman Författare Lovisa Thrybom och Maria Svensson Typ av arbete Examensarbete inom det allmänna utbildningsområdet på Lärarutbildningen (10p) hösten 2005. Institution Sociologiska institutionen vid Göteborgs universitet. Handledare Daniel Seldén Syfte Denna uppsats behandlar verksamma högstadielärares uppfattningar om yrkesetik. Det övergripande syftet var att åskådliggöra eventuella mönster avseende läraryrkets etik och etiska dilemman. Vi ville synliggöra vilka etiska dilemman som lärarna upplever vara vanligast samt se om de anser sig ha kompetens för att hantera dessa dilemman. Dessutom ville vi undersöka hur lärare vanligtvis brukar komma fram till en lösning samt visa om de anser att begreppet yrkesetik hålls levande på arbetsplatsen. Metod En kvantitativ metod i form av en enkätundersökning användes och totalt deltog 103 lärare på högstadiet. Enkäterna analyserades och sammanställdes och utifrån de resultat som framkom fördes en diskussion i relation till tidigare forskning. Resultat Undersökningen visar att yrkesetik förefaller mer levande nu än för några år sedan. Lärare tycks vara medvetna om yrkesetikens relevans i dagens skola. Etiska dilemman är en daglig angelägenhet för lärare och handlar oftast om elevens rätt och väl. Vidare är elever och tid de faktorer som i störst utsträckning orsakar dilemman för lärare. Kompetensen för att lösa dilemman skaffas i första hand genom yrkeserfarenhet men också genom livserfarenhet, och arbetslaget och de övriga kollegorna är de som lärare tar hjälp av när de behöver råd och stöd för att lösa etiska konflikter. Hälften av lärarna får möjlighet att diskutera yrkesetik på arbetsplatsen, men frekvensen av det varierar kraftigt.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/641
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
ej_elektroniskt_publicerat.pdf (6.302Kb)
Date
2005
Author
Svensson, Maria
Thrybo, Lovisa
Publication type
other
Series/Report no.
ht05 2480-02
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV