dc.contributor.author | Nilsson, Malin | |
dc.contributor.author | Ström, Sofia | |
dc.date.accessioned | 2020-04-15T06:26:16Z | |
dc.date.available | 2020-04-15T06:26:16Z | |
dc.date.issued | 2020-04-15 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/64118 | |
dc.description.abstract | Syftet med uppsatsen är att utifrån de tre diskrimineringsgrunderna etnicitet, sexuell läggning
samt funktionsnedsättning undersöka och normkritiskt granska om och hur skolans värdegrund och uppdrag återspeglas i några av de läromedel som används på kurser i svenska som andraspråk för nyanlända elever i årskurs 4-6 och kurs B på SFI. Undersökningen syftar också till att visa huruvida det finns skillnader mellan läromedlen som används på SFI och i grundskolan. Undersökningen utgår från socialkonstruktivistisk teori och har ett normkritiskt perspektiv. I resultatanalysen har kvantitativ metod används genom en sammanställning av bilder i tabellformat. Resultatet har analyserats med en semiotisk analys och visar att framför allt sexuell läggning och funktionshinder är kraftigt underrepresenterade eller helt osynliga i samtliga läromedel vilka därmed bidrar till diskriminering. Vissa skillnader förekommer mellan läromedlen främst gällande etnicitet, där representationen är större och till synes mer genomarbetad i läromedlen för åk 4-6. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidat | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT18 IPS LAU927 | sv |
dc.subject | läromdel | sv |
dc.subject | svenska som andraspråk | sv |
dc.subject | SFI | sv |
dc.subject | iskrimineringsgrunderna | sv |
dc.subject | representation | sv |
dc.subject | normkritik | sv |
dc.title | Värdegrundens (o)synlighet i läromedel | sv |
dc.title.alternative | En socialkonstruktivistisk och semiotisk analys av 4 läromedel inom SVA och SFI med utgångspunkt i tre diskrimineringsgrunder | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet | swe |
dc.type.degree | Student essay | |