Franchising
En kvalitativ studie om möjligheter och hinder i två olika restauranger
Sammanfattning
Människor söker allt mer genuina och unika upplevelser vid restaurangbesök. Man vill
uppleva något annorlunda och få njuta av en god måltid i en behaglig miljö. Franchising är
allt vanligare i restaurangverksamheter och ger möjlighet för egenföretagaren att kunna
expandera sin verksamhet på ett kostnadseffektivt sätt och kunna erbjuda sin affärsidé till fler
gäster. Syftet med studien är att utforska franchiseverksamhet i två olika restauranger utifrån
chefernas synvinkel samt ur ett kundperspektiv. En kvalitativ studie gjordes med semistrukturerade
intervjuer med restaurangcheferna och dolda och delvis deltagande
observationer genomfördes på plats i restaurangerna genom författarens upplevelse dvs
kundperspektivet. Av resultatet framgick att det finns ett flertal möjligheter och hinder inom
franchising. Möjlighet att styra verksamheten noga inom service, matutbud, kvalitet på
råvaror, miljötänkande och personalutbildning genom handböcker lyftes fram. Hinder är
främst att nytänkande och flexibilitet har svårt att utvecklas i verksamheterna på grund av
långa beslutsvägar. Författaren kunde observera tydliga brister i den lokala anpassningen dvs.
brister vad gäller miljöanpassning, service och delar av kvalitét på rätterna som serverades.
Studien ger ökad kunskap och en del idéer för en kostekonom som vill försöka driva en
verksamhet annorlunda och utveckla nya tankar inom såväl privata som offentliga
måltidsverksamheter.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Kandidatuppsats 15 hp
Program: Kostekonomprogrammet med inriktning i ledarskap
Ht: 2019
Handledare: Cecilia Magnusson Sporre och Hillevi Prell
Examinator: Christina Berg
Fil(er)
Datum
2020-04-16Författare
Sulkvist, Anja
Nyckelord
Franchising
koncept
FAMM
Restaurang
Måltid
Språk
swe