Psykisk ohälsa hos barn
Abstract
Abstract
Arbetets titel Psykisk ohälsa hos barn
Arbetets art C-uppsats i det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet
Sidantal 25
Författare Johanna Wahlberg
Handledare Daniel Seldén – Sociologiska institutionen
Tidpunkt Höstterminen 2005
Bakgrund Allt fler barn växer upp under förhållanden som leder till att de
utvecklar psykisk ohälsa. För att kunna stödja dessa barn på ett
adekvat sätt är det viktigt att barnets omgivning har kunskaper om
hur svåra upplevelser påverkar barnets psykiska hälsa, samt vad
man kan göra för att befrämja en god psykologisk utveckling hos
dessa barn. Eftersom barnen tillbringar en stor del av sin vakna tid
i skolan är det viktigt att just lärarna har kunskaper om hur de kan
stödja barn som lider av psykisk ohälsa
Syfte Syftet med uppsatsen är att – utifrån ett antagande om att
människan har vissa grundläggande behov och att dessa påverkas
under svåra upplevelser – studera och diskutera hur läraren kan
vara delaktig i tillvaratagandet av utsatta barns särskilda behov.
Metod Uppsatsen är en litteraturstudie där jag utgår från tidigare
forskning inom ämnet.
Slutsatser Behovet av trygghet är oerhört grundläggande och viktigt för en
god psykologisk utveckling och hälsa. Hos barn som lider av
psykisk ohälsa har det visat sig att det ofta är just trygghetsbehovet
som inte blivit tillfredsställt i den utsträckning som är önskvärt.
Kontakten med barn som lider av psykisk ohälsa måste därför
präglas av ett bemötande som främjar etablerandet av trygghet hos
barnet.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2005Author
Wahlberg, Johanna
Publication type
other
Series/Report no.
ht05 2480-017
Language
swe