• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Psykisk ohälsa hos barn

Sammanfattning
Abstract Arbetets titel Psykisk ohälsa hos barn Arbetets art C-uppsats i det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet Sidantal 25 Författare Johanna Wahlberg Handledare Daniel Seldén – Sociologiska institutionen Tidpunkt Höstterminen 2005 Bakgrund Allt fler barn växer upp under förhållanden som leder till att de utvecklar psykisk ohälsa. För att kunna stödja dessa barn på ett adekvat sätt är det viktigt att barnets omgivning har kunskaper om hur svåra upplevelser påverkar barnets psykiska hälsa, samt vad man kan göra för att befrämja en god psykologisk utveckling hos dessa barn. Eftersom barnen tillbringar en stor del av sin vakna tid i skolan är det viktigt att just lärarna har kunskaper om hur de kan stödja barn som lider av psykisk ohälsa Syfte Syftet med uppsatsen är att – utifrån ett antagande om att människan har vissa grundläggande behov och att dessa påverkas under svåra upplevelser – studera och diskutera hur läraren kan vara delaktig i tillvaratagandet av utsatta barns särskilda behov. Metod Uppsatsen är en litteraturstudie där jag utgår från tidigare forskning inom ämnet. Slutsatser Behovet av trygghet är oerhört grundläggande och viktigt för en god psykologisk utveckling och hälsa. Hos barn som lider av psykisk ohälsa har det visat sig att det ofta är just trygghetsbehovet som inte blivit tillfredsställt i den utsträckning som är önskvärt. Kontakten med barn som lider av psykisk ohälsa måste därför präglas av ett bemötande som främjar etablerandet av trygghet hos barnet.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/642
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
ht05 2480-017.pdf (99.86Kb)
Datum
2005
Författare
Wahlberg, Johanna
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
ht05 2480-017
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV