Upplevelser av texter. En receptionsstudie av fem texter om mensvärk
Abstract
I ett samhälle där skrivande får mer och mer utrymme är det viktigt att undersöka hur
mottagaren uppfattar och tolkar texter. I den här undersökningen studeras upplevelser
av texter. Materialet består av fem texter om mensvärk från olika avsändare som
analyseras utifrån röst, läsbarhet och modelläsare. Undersökningens metod är både
kvantitativ och kvalitativ. För att undersöka hur de olika texterna upplevs genomförs
en receptionsstudie i form av en enkätundersökning. Svaren på enkätundersökningen
diskuteras i förhållande till den analys som gjorts av texterna.
Resultatet av undersökningen visar att texterna upplevs på olika sätt, trots att de
handlar om samma ämne. Det som främst skiljer texterna åt är vilken ålder de
uppfattas vara användbara för. En likhet mellan hur texterna uppfattas är vem texten
tros vara riktad till. Även skillnaderna mellan hur texterna från offentliga och privata
aktörer upplevs är relevant att diskutera. En majoritet av informanterna uttrycker att
de skulle vända sig till en offentlig aktör för att få information om mensvärk. Men när
de får läsa en av texterna utan att veta dess avsändare är det ungefär lika många som
skulle kunna rekommendera texterna från privata aktörer som offentliga aktörer till
någon som har mensvärk, vilket betyder att texterna uppfattas lika varandra i det
avseendet.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2020-05-06Author
Lallo, Felicia
Keywords
mottagaranpassning
receptionsstudie
röst
målgrupp
modelläsare
LIX
Series/Report no.
Uppsats
Language
swe