Show simple item record

dc.contributor.authorNilsson, Maria
dc.date.accessioned2020-05-07T07:11:23Z
dc.date.available2020-05-07T07:11:23Z
dc.date.issued2020-05-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/64225
dc.description.abstractSyftet med min studie är att finna de uppfattningar lärare uttrycker om begreppet ledarskap. Begreppet syftar till lärares ledarskap i klassrummet. Jag valde att använda mig av fenomenografin där kategorier utgör de analys­ verktyg jag använt mig av. Ansatsen är deduktiv. I studien används en kvalitativ forskningsintervju med fokus på fenomenografins grunder. Empirin har jag samlat in genom observationer och intervjuer hos nio lärare som arbetar på högstadiet runt om i region Väst. Av de nio lärare som intervjuades i studien har sju utbildat sig till lärare i Sverige, två i andra europeiska länder. De sju som utbildat sig i Sverige anser att de inte fått med sig tillräckligt med kunskaper från lärarutbildningen för att de ska känna sig trygga i sitt ledarskap . De beskrev en stor oro i början av sitt yrkesliv. Alla nio anser att kollegor är det som utvecklat dem mest i det ledarskap de använder sig av i klassrummet. Samtliga lärare använder sig av liknande begrepp vid frågan om deras uppfattning om begreppet ledarskap som exempelvis tydlighet och struktur. Det visar sig dock att i uppfattningen om det egna ledarskapet visar de en stor osäkerhet i beskrivningarna. Istället för begrepp såsom tydlighet använder de istället berättande exempel från lektioner. Liknande resultat visar sig i frågan om vad de uppfattar om elevernas åsikter om deras ledarskap.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesmastersv
dc.relation.ispartofseriesVT20 IPS PDAU62sv
dc.subjectlärares ledarskapsv
dc.subjectfenomenografisv
dc.subjectuppfattningarsv
dc.subjectkategoriersv
dc.titleLärares ledarskap En fenomenografisk analys av lärares uppfattning om ledarskap i klassrummetsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record