Lärares ledarskap En fenomenografisk analys av lärares uppfattning om ledarskap i klassrummet

No Thumbnail Available

Date

2020-05-07

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Syftet med min studie är att finna de uppfattningar lärare uttrycker om begreppet ledarskap. Begreppet syftar till lärares ledarskap i klassrummet. Jag valde att använda mig av fenomenografin där kategorier utgör de analys­ verktyg jag använt mig av. Ansatsen är deduktiv. I studien används en kvalitativ forskningsintervju med fokus på fenomenografins grunder. Empirin har jag samlat in genom observationer och intervjuer hos nio lärare som arbetar på högstadiet runt om i region Väst. Av de nio lärare som intervjuades i studien har sju utbildat sig till lärare i Sverige, två i andra europeiska länder. De sju som utbildat sig i Sverige anser att de inte fått med sig tillräckligt med kunskaper från lärarutbildningen för att de ska känna sig trygga i sitt ledarskap . De beskrev en stor oro i början av sitt yrkesliv. Alla nio anser att kollegor är det som utvecklat dem mest i det ledarskap de använder sig av i klassrummet. Samtliga lärare använder sig av liknande begrepp vid frågan om deras uppfattning om begreppet ledarskap som exempelvis tydlighet och struktur. Det visar sig dock att i uppfattningen om det egna ledarskapet visar de en stor osäkerhet i beskrivningarna. Istället för begrepp såsom tydlighet använder de istället berättande exempel från lektioner. Liknande resultat visar sig i frågan om vad de uppfattar om elevernas åsikter om deras ledarskap.

Description

Keywords

lärares ledarskap, fenomenografi, uppfattningar, kategorier

Citation