dc.contributor.author | Nilsson, Maria | |
dc.date.accessioned | 2020-05-07T07:11:23Z | |
dc.date.available | 2020-05-07T07:11:23Z | |
dc.date.issued | 2020-05-07 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/64225 | |
dc.description.abstract | Syftet med min studie är att finna de uppfattningar lärare uttrycker om begreppet
ledarskap. Begreppet syftar till lärares ledarskap i klassrummet. Jag valde att använda mig av fenomenografin där kategorier utgör de analys verktyg jag använt mig av. Ansatsen är deduktiv.
I studien används en kvalitativ forskningsintervju med fokus på
fenomenografins grunder. Empirin har jag samlat in genom observationer och intervjuer hos nio
lärare som arbetar på högstadiet runt om i region Väst. Av de nio lärare som intervjuades i studien har sju utbildat sig till lärare i
Sverige, två i andra europeiska länder. De sju som utbildat sig i Sverige anser att de inte fått
med sig tillräckligt med kunskaper från lärarutbildningen för att de ska känna sig trygga i sitt ledarskap . De beskrev en stor oro i början av sitt yrkesliv. Alla nio anser att kollegor är
det som utvecklat dem mest i det ledarskap de använder sig av i klassrummet. Samtliga
lärare använder sig av liknande begrepp vid frågan om deras uppfattning om begreppet ledarskap som exempelvis tydlighet och struktur. Det visar sig dock att i uppfattningen om det egna ledarskapet visar de en stor osäkerhet i beskrivningarna. Istället för begrepp såsom
tydlighet använder de istället berättande exempel från lektioner. Liknande resultat visar sig i
frågan om vad de uppfattar om elevernas åsikter om deras ledarskap. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | master | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT20 IPS PDAU62 | sv |
dc.subject | lärares ledarskap | sv |
dc.subject | fenomenografi | sv |
dc.subject | uppfattningar | sv |
dc.subject | kategorier | sv |
dc.title | Lärares ledarskap En fenomenografisk analys av lärares uppfattning om ledarskap i klassrummet | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |