• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevinflytande i lärandet. När eleverna får möjlighet att bestämma allt själva

Sammanfattning
Abstract Sociologiska institutionen Jennie Andersson och Lisa Sillanpää Elevinflytande i lärandet När eleverna får möjlighet att bestämma allt själva Vi läser i våra styrdokument att elevinflytande i lärandet ska finnas i skolan. Men hur ser verkligheten ut? Alla skolor har elevinflytande men vad det innebär tolkas väldigt olika. Vi ville genomföra ett arbete för att se om eleverna klarar av att ha inflytande i läroprocessen. Detta arbete har vi filmat och analyserat. Arbetet är baserat på tidigare forskning gjord av Gunvor Selberg. Med hjälp av intervjuer och litteraturstudier om tidigare forskning i ämnet har vi samlat material som har gett oss en god bakgrundsbild om elevinflytande i lärandet. Det vi såg är att elevinflytande i lärandet är genomförbart om vi som lärare får sätta ramar och strukturer. Detta för att eleverna ska uppnå de mål som står i kursplanerna. Men också att vi lärare måste acceptera en förändring av lärarrollen och detta är en didaktisk konsekvens. De fem nyckelorden som löper genom vårt examensarbete och som vi fokuserar på är arbetsmallar, demokrati, kunskapsnivåer, lärarrollen och styrningar. Dessa fem ledord har var sin egen del i slutdiskussionen.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/643
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
ht-05-2480-004.pdf (1.207Mb)
Datum
2005
Författare
Andersson, Jennie
Sillanpää, Lisa
Nyckelord
lärarrollen
styrningar
arbetsmallar
demokrati
kunskapsnivåer
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
ht05 2480-04
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV