Show simple item record

dc.contributor.authorEriksson, Emma
dc.contributor.authorOlin, Maria
dc.date.accessioned2006-07-07T13:22:27Z
dc.date.available2006-07-07T13:22:27Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/644
dc.description.abstractAbstrakt Institution Institution för pedagogik och didaktik Författare Emma Eriksson och Maria Olin Arbetets titel Matematik i förskola och förskoleklass – En kvalitativ undersökning om förskollärares arbete med matematik Bakgrund Vi har tidigare under vår lärarutbildning läst specialiseringen Matematik i barnens värld, och det var där vårt intresse väcktes för att skriva vårt examensarbete inom området matematik. Att vi sedan inriktade vår undersökning på hur förskollärare arbetar inom området matematik, beror bl.a. på att vi snart själva ska arbeta som lärare inom området matematik. Genom detta arbete vill vi nu bredda och fördjupa våra kunskaper om hur vi kan arbeta med matematik för att ge barnen de förutsättningar de behöver för att utveckla en grundläggande matematisk förståelse. Metod I vår undersökning har vi valt att använda oss av kvalitativa ostrukturerade intervjuer, då vi är ute efter att få en mer ingående inblick i och förståelse för vad varje förskollärare har för föreställningar kring området matematik. När vi sedan tolkat och analyserat det insamlade materialet har tagit en hermeneutiskinspirerad ansats. Resultat /Slutsatser I vårt resultat har vi funnit både likheter och skillnader inom grupperna men också mellan grupperna. Det har även framkommit tydliga skillnader i förhållande till vad förskollärarna i förskola och förskoleklass lägger i begreppet matematik, samt hur de arbetar inom området matematik för att utveckla barns matematiska förståelse. Vilket visar sig både när det gäller det matematiska innehållet och deras arbetssätt. Vidare har vi även kunnat urskilja tre olika nivåer i förhållande till de intervjuade förskollärarnas medvetenhet kring arbetet inom området matematik. Dessa tre nivåer benämner vi som omedvetna, mindre medvetna och mycket medvetna. Uppseendeväckande är att de flesta förskollärarna hamnade i nivåerna omedvetna och mindre medvetna. Vilket även medför tydliga skillnader i förhållande till de förutsättningar som de intervjuade förskollärarna ger barnen för att kunna utveckla en grundläggande matematisk förståelse. Nyckelord Matematik, förskola/förskoleklass, förskollärare, innehåll, arbetssätt, medvetenheteng
dc.format.extent6454 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesht05 2611-003eng
dc.subjectarbetssätteng
dc.subjectmedvetenheteng
dc.subjectMatematikeng
dc.subjectförskoleklasseng
dc.subjectförskollärareeng
dc.subjectinnehålleng
dc.subjectförskolaeng
dc.titleMatematik i förskola och förskoleklass – En kvalitativ undersökning om förskollärares arbete med matematikeng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record