Grupparbete i bild
Abstract
Studiens syfte har varit att i en högstadieskola undersöka hur elever i årskurs nio värderar grupparbete som arbetsmetod i bildämnet. För att konkretisera syftet formulerades följande tre frågeställningar: Hur uppfattar eleverna grupparbete i bild jämfört med övriga skolämnen? Vilka fördelar respektive nackdelar med grupparbete som arbetsmetod i bildämnet lyfts fram av eleverna? Vad anser eleverna att gruppindelning i bildämnet ska baseras på? Det teoretiska ramverket har varit sociokulturellt perspektiv. Metoden har varit fallstudie där tillvägagångssättet för datainsamling varit både kvantitativt och kvalitativt med tyngdpunkt på det kvantitativa. Datainsamlingsmetoden har varit ett semistrukturerat frågeformulär som genererat 43 elevsvar. Resultatet har visat att det inte finns någon större skillnad mellan elevernas uppfattningar om grupparbete som arbetsmetod i bildämnet jämfört med övriga skolämnen. Därtill har resultatet visat att elevernas inställning till grupparbete i bildämnet är övervägande positiv. De fördelar med grupparbete i bildämnet som lyfts fram av eleverna har bland annat varit att lära av och med varandra och se saker på nya sätt. De nackdelar som lyfts fram av eleverna har bland annat varit att alla inte bidrar lika mycket och att det är svårt med individuell bedömning. Resultatet har även visat att eleverna huvudsakligen föredrar en slumpmässig gruppindelning. Studien har bidragit med en inblick i elevers uppfattningar om grupparbete som arbetsmetod i bildämnet, vilket kan vara till nytta för bildlärare och bildundervisning i verksamhetsutvecklande syfte eftersom eleverna uppfattade att arbetsmetoden lämpar sig väl i bildämnet.
Degree
Student essay