Kan du hålla när jag sågar?
Abstract
En grundläggande del i en lärares uppdrag är att skapa förutsättningar som frambringar det bästa hos eleven. Det fordrar att läraren har kunskap om vad det finns för olika arbetsmetoder att använda sig av i sin undervisning, samt hur dessa verkar. I slöjdundervisningen förkommer arbetsmetoden grupparbete i låg utsträckning. Syftet med detta arbete är att redogöra för olika former av samarbete, både generellt och inom slöjdämnets väggar, samt att undersöka hur de kan leda till positiva effekter för elevers lärande. Forskningsöversikten bygger på utvalda vetenskapliga artiklar och avhandlingar som rör samarbete i skolan. Studiens resultat utmynnade i två kategorier: organiserat samarbete och oorganiserat samarbete. Ett organiserat samarbete är arrangerat av läraren och bygger på ett ömsesidigt beroende mellan gruppens medlemmar där en gemensam produkt är målet. Oorganiserat samarbete, vilket är vanligt förekommande i slöjdämnet, utgår istället från elevens egen vilja och sker oftast utan lärarens inblandning och där produkten är individuell. Att exempelvis vara medveten om lärarens roll, gruppsammansättningar och uppgiftens utformning kan ge underlag för planering av en mer effektiv slöjdundervisning när det gäller elevsamarbete. För att skapa förutsättningar för alla elevers olika behov kan det vara effektivt att tillämpa mer organiserat samarbete i slöjdsalen, även om det självvalda samarbetet också har sina fördelar.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2020Author
Eriksson, Jonathan
Valtersson, Pontus
Language
sv