• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Känslor i slöjden, är det ok?

Abstract
Abstract Skolans mål är att väcka elevernas livslånga lust att lära. Förutsättningen för det är att lärarna har den kunskap som behövs, både ämnesrelaterat och kunskap om själva lärandet hos eleven. Ämnet slöjd är enligt de senaste nationella ämnesutvärderingar ett ämne som eleverna ser positivt på. Ständig interaktion mellan elever samt en känslomässig relation till sina arbeten gör att det i slöjdsalen ofta bedrivs en intensiv verksamhet. Men trots det här är inte alla elever motiverade i slöjdsalen. Syftet med den här litteraturstudien är att relatera ämnet slöjd till känslor och att lyfta fram de studier som visar på hur emotioner påverkar motivationen. I studiens resultat kan vi konstatera att emotioner finns inom slöjdundervisning men att dessa skulle kunna uttryckas tydligare och framför allt kommuniceras kring. I relation till uppgifterna i slöjden borde emotionernas betydelse konkretiseras så att elever förstår och utnyttjar dessa på ett effektivt sätt. Medvetenhet kring emotionernas påverkan på motivationen skulle innebära att både elever och lärare får lättare att hänga med i den känslomässiga berg- och dalbana ett processarbete kan innebära.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/64513
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_64513_1.pdf (674.2Kb)
Date
2020
Author
Hansson, Mari
Monié, Angéla
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV