dc.contributor.author | Sondén, Tobias | |
dc.date.accessioned | 2020-05-20T13:53:37Z | |
dc.date.available | 2020-05-20T13:53:37Z | |
dc.date.issued | 2020-05-20 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/64530 | |
dc.description.abstract | Denna text är ett försök till ett rytmiskt översättningsarbete. Jag har jobbat med både
scenkonst och musik i många år och har en distinkt känsla av att jag som regissör,
skådespelare, dramatiker, musiker och kompositör jobbar med liknande saker. Att de
grundläggande beståndsdelarna i mångt och mycket är gemensamma. En av dessa
beståndsdelar är rytm. Jag kommer i detta arbete koppla samman mina erfarenheter och tankar
om rytm i ett scenkonstnärligt arbete med min rytmiska förståelse från musikens värld. Det
kommer framförallt kretsa kring mitt arbete som regissör under repetitionsperioden. Detta
ställer jag mot mer övergripande tankar om scenkonst. Texten är upplagd som en
taxonomi/klassifikation där musikaliska rytmiska termer läggs på det scenkonstnärliga
arbetet. Varje term bildar en egen kategori inom vilken jag diskuterar fritt med utgångspunkt i
min egen praktik. Med rytmiken som övergripande tematik dekonstruerar jag mina
arbetsmetoder inom scenkonst och musik. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | rytm | sv |
dc.subject | scenkonst | sv |
dc.subject | regi | sv |
dc.subject | musik | sv |
dc.subject | interaktiv | sv |
dc.title | De ledbrutna gångarterna- En blick på scenkonstens rytmik | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | FineArt | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Academy of Music and Drama | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/ Högskolan för scen och musik | swe |
dc.type.degree | Student essay | |