• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

När är det dåligt nog? En kvalitativ studie av förvaltningsrättens domslut om resursskola med behandling

Sammanfattning
Syftet med studien har varit att undersöka elevers rättigheter till resursskola med behandling. Studien undersökte tio stycken domslut från förvaltningsrätten gällande överklagande av bistånd från Socialtjänsten där föräldrarna hade ansökt om resursskola med behandling men blivit nekade av socialnämnden. Frågeställningarna för studien var under vilka förutsättningar förvaltningsrätten bedömde bifallen och avslagen och vilka mönster som gick att avläsa i domsluten. Studiens forskning är av analysmetoden innehållsanalys och studerar domar från förvaltningsrätten. Urvalet av domsluten var fem stycken bifall respektive fem stycken avslag. För att stödja resultatet samt analysen presenterades en kunskapsöversikt kring området. Samt med hjälp av teorier och teoretiska begrepp som makt, kritiska och postmoderna perspektiv på organisationer och den medicinska modellen för att förklara fenomenet. Resultatet är uppdelat i fyra olika teman där både bifall och avslag diskuterades separat. Dessa teman var psykiskt mående i relation till skolan, funktionsnedsättningar, ansvarsroll och otillräcklig skolform. Det som framkom i resultatet och analysen var att alla barnen mådde mycket dåligt i relation till skolan. Deras mående kom till uttryck på olika sätt där olika faktorer orsakade antingen bifall eller avslag. Det framkom även i domsluten att det gynnade ett barn att ha en eller flera diagnoser i form av någon funktionsnedsättning för att få rätt till särskilt stöd. Samt att aktörer kring barnet hade svårt att samarbeta med varandra då ansvaret för barnets situation försköts mellan varandra.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/64547
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
Fil(er)
gupea_2077_64547_1.pdf (1.101Mb)
Datum
2020-05-26
Författare
Barrera Benites, Daniella
Roos, Frida
Nyckelord
elever i behov av särskilt stöd
resursskola med behandling
psykisk ohälsa
ansvarsroll
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV