• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Ni känner dem inte, varför bryr ni er?”. En kvalitativ studie om unga vuxnas upplevelser av influencers.

Sammanfattning
Syftet med uppsatsen är att undersöka unga vuxnas syn på och upplevelsen av fenomenet influencers. Som en del av syftet vill vi få en förståelse av unga vuxnas upplevelser av fenomenet influencers som bidrar med en ökad kunskap som är av vikt i de professionellas arbete med unga vuxna. För att besvara syftet i uppsatsen använde vi oss av en kvalitativ metod där empirin har samlats in genom åtta intervjuer med tjejer och killar i åldrarna 18-21. Vår studie har innefattat en induktiv ansats där vi har använt oss av tematisk analys för att forma våra teman. Vår teoretiska referensram baseras främst på sociologiska perspektiv bortsett från Festinger som är en socialpsykolog som bidrar med jämförelseteori. De sociologiska perspektiven innefattar symboliska interaktionismen, dramaturgiska teorin, Giddens teori om identitetsskapande i modern tid samt Bourdieus teoretiska begrepp: fält, habitus och kapital. Vårt resultat har gett oss en förståelse för att relationen unga vuxna har till influencers kan yttra sig genom att man känner sig involverad i deras liv och att de blir en del av deras liv och vardag. I fråga om kropp, träning, vardagsliv och karriär kan vi se att unga vuxnas identitetsskapande i relation till influencers handlar om en jämförelse. Utifrån våra intervjupersoners diskussioner får vi en kunskap av att influencer har ett samhällsinflytande i att påverka andra i exempelvis åsikter och agerande.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/64587
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
Fil(er)
gupea_2077_64587_1.pdf (1.058Mb)
Datum
2020-06-02
Författare
Rydh, Alexandra
Larsson, Janina
Nyckelord
influencer
unga vuxna
identitetskapande
mellanmänskliga interaktioner
inflytande
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV