Show simple item record

dc.contributor.authorTivemo, Åsa
dc.date.accessioned2020-06-02T09:17:54Z
dc.date.available2020-06-02T09:17:54Z
dc.date.issued2020-06-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/64591
dc.description.abstractStudiens syfte var att öka kunskapen om vad mindfulness som intervention kan bidra med i arbetet med par i en svensk kontext. Studien undersökte familjerådgivares upplevelse av mindfulnessövningar i parsamtal på familjerådgivningen. Fyra familjerådgivare intervjuades med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna analyserades med hjälp av tematisk analys. De tre huvudteman som framträdde i den tematiska analysen beskriver dels hur familjerådgivarna använder sig av mindfulnessinterventionen och dels vad de upplever att mindfulnessövningen tillför samtalet och parets relation. Familjerådgivarna menade att det är viktigt med en enskild bedömning med varje par men att mindfulness i de flesta fall är lämpligt att använda som intervention i parsamtal. De menade vidare att mindfulnessövningen hjälper paret att lyssna på varandra på ett bättre sätt och att övningarna ökar parets förståelse för sig själva och varandra i samtalet. Familjerådgivarna beskrev också att paren upplever att mindfulnessövningen påverkar relationen och kommunikationen utanför samtalssituationen på ett positivt sätt. Dessutom tog familjerådgivarna upp att deras egen mindfulnessträning inför samtalet hjälper även dem att vara mer närvarande och fokuserade i samtalen. Familjerådgivarnas beskrivning av vad mindfulnessövningar tillför parsamtal stämmer i stora drag med vad tidigare internationell forskning visar.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectfamiljerådgivning, parsamtal, mindfulness, parterapi, mindfulness interventionsv
dc.titleMINDFULNESS MED PAR Mindfulnessövningar på familjerådgivningensv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Social Workeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record