• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Magisteruppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Magisteruppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

MINDFULNESS MED PAR Mindfulnessövningar på familjerådgivningen

Sammanfattning
Studiens syfte var att öka kunskapen om vad mindfulness som intervention kan bidra med i arbetet med par i en svensk kontext. Studien undersökte familjerådgivares upplevelse av mindfulnessövningar i parsamtal på familjerådgivningen. Fyra familjerådgivare intervjuades med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna analyserades med hjälp av tematisk analys. De tre huvudteman som framträdde i den tematiska analysen beskriver dels hur familjerådgivarna använder sig av mindfulnessinterventionen och dels vad de upplever att mindfulnessövningen tillför samtalet och parets relation. Familjerådgivarna menade att det är viktigt med en enskild bedömning med varje par men att mindfulness i de flesta fall är lämpligt att använda som intervention i parsamtal. De menade vidare att mindfulnessövningen hjälper paret att lyssna på varandra på ett bättre sätt och att övningarna ökar parets förståelse för sig själva och varandra i samtalet. Familjerådgivarna beskrev också att paren upplever att mindfulnessövningen påverkar relationen och kommunikationen utanför samtalssituationen på ett positivt sätt. Dessutom tog familjerådgivarna upp att deras egen mindfulnessträning inför samtalet hjälper även dem att vara mer närvarande och fokuserade i samtalen. Familjerådgivarnas beskrivning av vad mindfulnessövningar tillför parsamtal stämmer i stora drag med vad tidigare internationell forskning visar.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/64591
Samlingar
  • Magisteruppsatser / Institutionen för socialt arbete
Fil(er)
gupea_2077_64591_1.pdf (597.9Kb)
Datum
2020-06-02
Författare
Tivemo, Åsa
Nyckelord
familjerådgivning, parsamtal, mindfulness, parterapi, mindfulness intervention
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV