Konkreta koncept, perception, association och genuin gestaltning- Ett strukturalistiskt skapandeverktyg för att närma sig världens inneboende musikalitet
Abstract
Författaren undersöker en musikalisk gestaltningsmetod som ämnar att skapa musik som kan placeras
in mellan icke-konceptuell musik och konceptuell konst. Hon menar att det finns ett glapp på skalan
mellan dessa och vill definiera en ny slags konceptuell musik genom att omvärdera konceptets roll i
kompositionsprocessen. Metoden beaktar de tre begreppen essens, svag synestesi och gestaltning och
hon redogör för hur dessa förhåller sig till varandra. Hur förståelsen av essens ligger till grund för en
gestaltning, hur svagt synestetiska associationer generera musikaliskt material och hur dessa kan
kommunicera någots essens. Dessutom involverar hon ett manifest som reglerar valet och
gestaltningen av konceptet för att balansera konceptets och associationernas inverkan på resultatet.
Därtill analyserar hon kompositionsprocessen och associationskedjorna i hennes egna verk. Hon
identifierar oklarheter och redogör för manifestets, såväl som andra aspekters, inverkan på det
musikaliska resultatet och dess gångbarhet som konceptuell musik.
Degree
Student essay
Collections
Date
2020-06-04Author
Fagerström, Saga
Keywords
komposition
musikalisk gestaltning
musikalisk association
intermodalitet
svag synestesi
konkreta koncept
konceptuell musik
konceptuell konst
strukturalism
skapandeverktyg
Language
swe