Visa enkel post

dc.contributor.authorBohlin, Maja
dc.contributor.authorWesterlund, Emelia
dc.date.accessioned2020-06-10T08:34:15Z
dc.date.available2020-06-10T08:34:15Z
dc.date.issued2020-06-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/64671
dc.description.abstractBakgrund Syfte Metod Resultat Slutsats Arm- och/eller handdysmeli är ett bestående funktionsnedsättning och innebär avsaknad av en arm eller hand. Detta kan leda till olika svårigheter i vardagen och kan påverka ett barns självständighet och känsla av delaktighet. Brist på samhörighet och valfrihet kan leda till minskad hälsa och välbefinnande. Alla barn ska ha samma rättigheter oavsett förutsättningar, och utbildnings- och yrkesrelaterad information och vägledning ska göras tillgänglig för alla barn. I nuläget finns ingen tidigare forskning som påvisar arbetsterapeuters beskrivning av deras arbetssätt gällande delaktighet i skolan för barn med arm- och/eller handdysmeli. Detta pekar på behovet av att fylla kunskapsgapet samt skapar ett underlag för arbetsterapeuter att kunna inspireras av. Syftet med denna studie var att beskriva arbetsterapeuters sätt att arbeta för att främja delaktighet i skolan för barn mellan 6-12 år med arm- och/eller handdysmeli Studien har en kvalitativ studiedesign med en induktiv analysansats. Samtliga intervjuer var semistrukturerade. Informanterna bestod av fem arbetsterapeuter som någon gång arbetat med att främja delaktighet i skolan för barn med arm- och/eller handdysmeli. Intervjuerna analyserades enligt kvalitativ innehållsanalys. Resultatet av analysen genererade sex kategorier som beskriver arbetsterapeuters arbetssätt för att främja delaktighet i skolan för barn med arm- och/eller handdysmeli; Beskrivning av begreppet delaktighet, Hjälper barnet att bli självständig, Utbildar, Är lyhörd, Inspirerar och Insamlar information. Denna studie har visat hur arbetsterapeuter arbetar för att främja delaktighet i skolan för barn med arm- och/eller handdysmeli. Resultatet kommer vara till nytta för människor som någon gång kommer i kontakt med denna målgrupp eftersom den skapar medvetenhet kring arbetsterapeuters arbetssätt. Vidare forskning ser författarna som något positivt för att fastställa behovet av arbetsterapi i skolan.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectOccupationsv
dc.subjectoccupational therapy,sv
dc.subjecthabilitationsv
dc.subjectcentre for upper limb prosteticssv
dc.subjectdisabilitysv
dc.titleATT FRÄMJA DELAKTIGHET I SKOLAN - En kvalitativ studie om arbetsterapeuters arbetssätt för barn med arm- och handdysmelisv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post