• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Masteruppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Masteruppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Klassrumsinteraktion och skrivdiskurser i samhällskunskap i Gymnasieskolans Språkintroduktionsprogram – en språkdidaktisk studie

Abstract
Syftet med föreliggande studie är att undersöka och analysera interaktionsmönster utifrån två lärares undervisning i samhällskunskap på Språkintroduktionsprogrammet. Vidare undersöker jag skrivhändelser och skrivpraktiker och dess syften i undervisningen. Dessutom undersöks huruvida lärarnas egna utsagor om undervisningen överensstämmer med vad som observeras i undervisningen. Undersökningen sker på en gymnasieskola i två olika elevgrupper. Resultaten baseras på insamlat material genom observation av undervisning och intervjuer av lärare. Resultat från studien visar att det finns en variation av olika interaktionsmönster som fyller olika funktioner i undervisningen till exempel att lärare använder påståenden som får en frågefunktion eller att när lärare ger elever ökad grad av kontroll över undervisningen öppnar det upp för interaktionsmönster som inte knyter till undervisningens ämnesinnehåll. Elevers vilja till initiativ i interaktionen visar på en strävan till aktörskap hos eleverna att göra sin röst hörd. Analysen tar sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivets syn på lärande och synen på språket som medierande redskap. Analysen grundar sig i systemisk-funktionell lingvistik och språkets interpersonella funktioner och Bernsteins teoretiska ramverk med begreppen klassifikation, inramning och reglerande- och instruerande diskurs. För att analysera olika typer av skrivpraktiker och dess syften i undervisningen tillämpas Ivanič skrivdiskurser.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/64706
Collections
  • Masteruppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
View/Open
gupea_2077_64706_1.pdf (331.6Kb)
Date
2020-06-11
Author
Hagström, Björn
Keywords
nyanlända elever
klassrumsinteraktion
andraspråk
Språkintroduktion
Bernstein
SFL
skrivdiskurser
Series/Report no.
Uppsats
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV