Klassrumsinteraktion och skrivdiskurser i samhällskunskap i Gymnasieskolans Språkintroduktionsprogram – en språkdidaktisk studie
Abstract
Syftet med föreliggande studie är att undersöka och analysera interaktionsmönster
utifrån två lärares undervisning i samhällskunskap på Språkintroduktionsprogrammet.
Vidare undersöker jag skrivhändelser och skrivpraktiker och dess syften i
undervisningen. Dessutom undersöks huruvida lärarnas egna utsagor om
undervisningen överensstämmer med vad som observeras i undervisningen.
Undersökningen sker på en gymnasieskola i två olika elevgrupper. Resultaten baseras
på insamlat material genom observation av undervisning och intervjuer av lärare.
Resultat från studien visar att det finns en variation av olika interaktionsmönster
som fyller olika funktioner i undervisningen till exempel att lärare använder
påståenden som får en frågefunktion eller att när lärare ger elever ökad grad av
kontroll över undervisningen öppnar det upp för interaktionsmönster som inte knyter
till undervisningens ämnesinnehåll. Elevers vilja till initiativ i interaktionen visar på
en strävan till aktörskap hos eleverna att göra sin röst hörd. Analysen tar sin
utgångspunkt i det sociokulturella perspektivets syn på lärande och synen på språket
som medierande redskap. Analysen grundar sig i systemisk-funktionell lingvistik och
språkets interpersonella funktioner och Bernsteins teoretiska ramverk med begreppen
klassifikation, inramning och reglerande- och instruerande diskurs. För att analysera
olika typer av skrivpraktiker och dess syften i undervisningen tillämpas Ivanič
skrivdiskurser.
Degree
Student Essay
View/ Open
Date
2020-06-11Author
Hagström, Björn
Keywords
nyanlända elever
klassrumsinteraktion
andraspråk
Språkintroduktion
Bernstein
SFL
skrivdiskurser
Series/Report no.
Uppsats
Language
swe