Show simple item record

dc.contributor.authorHagström, Björn
dc.date.accessioned2020-06-11T11:59:17Z
dc.date.available2020-06-11T11:59:17Z
dc.date.issued2020-06-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/64706
dc.description.abstractSyftet med föreliggande studie är att undersöka och analysera interaktionsmönster utifrån två lärares undervisning i samhällskunskap på Språkintroduktionsprogrammet. Vidare undersöker jag skrivhändelser och skrivpraktiker och dess syften i undervisningen. Dessutom undersöks huruvida lärarnas egna utsagor om undervisningen överensstämmer med vad som observeras i undervisningen. Undersökningen sker på en gymnasieskola i två olika elevgrupper. Resultaten baseras på insamlat material genom observation av undervisning och intervjuer av lärare. Resultat från studien visar att det finns en variation av olika interaktionsmönster som fyller olika funktioner i undervisningen till exempel att lärare använder påståenden som får en frågefunktion eller att när lärare ger elever ökad grad av kontroll över undervisningen öppnar det upp för interaktionsmönster som inte knyter till undervisningens ämnesinnehåll. Elevers vilja till initiativ i interaktionen visar på en strävan till aktörskap hos eleverna att göra sin röst hörd. Analysen tar sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivets syn på lärande och synen på språket som medierande redskap. Analysen grundar sig i systemisk-funktionell lingvistik och språkets interpersonella funktioner och Bernsteins teoretiska ramverk med begreppen klassifikation, inramning och reglerande- och instruerande diskurs. För att analysera olika typer av skrivpraktiker och dess syften i undervisningen tillämpas Ivanič skrivdiskurser.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesUppsatssv
dc.subjectnyanlända eleversv
dc.subjectklassrumsinteraktionsv
dc.subjectandraspråksv
dc.subjectSpråkintroduktionsv
dc.subjectBernsteinsv
dc.subjectSFLsv
dc.subjectskrivdiskursersv
dc.titleKlassrumsinteraktion och skrivdiskurser i samhällskunskap i Gymnasieskolans Språkintroduktionsprogram – en språkdidaktisk studiesv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent Essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record