• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • The School of Public Administration / Förvaltningshögskolan
  • Masteruppsatser, Offentlig förvaltning
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • The School of Public Administration / Förvaltningshögskolan
  • Masteruppsatser, Offentlig förvaltning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

När dörren öppnas: en studie om gränslandsarbete av lärare och läraravlastande yrkespersoner i svensk skola

Abstract
Syfte: Syftet med studien som presenteras i denna uppsats är att skapa förståelse kring hur professionella och avlastande yrkespersoner agerar och förhåller sig till gränserna mellan yrkesgrupperna. För att uppfylla syftet betraktas införandet av avlastande yrkesroller i svensk skola. Teori: Studiens teoretiska referensram kombinerar Abbotts (1988) systemteori och forskning om gränslandsarbete i andra verksamheter med en Bourdieu-inspirerad teori om professionellt habitus och operationellt kapital. Metod: För att söka förståelse kring gränslandsarbete i verksamhet har löst strukturerade intervjuer av lärare, avlastande yrkespersoner och rektorer genomförts. Analysen har hämtat inspiration från grundad teori, där empirin i hög utsträckning tillåts vägleda analysen. Resultat: Studien identifierar tre olika typer av gränslandsagerande av lärare och läraravlastande yrkespersoner: upprätthållande och tydliggörande av gränser, överskridande av gränser samt upprätthållande av intressesfär. Studien bidrar med två resonemang till litteraturen om gränslandsarbete vid inrättande av avlastande yrkesroller. Den hierarkiska styrningen av skolan skapar genom rektorer och dess koppling till lagstiftning relativt stabila officiella jurisdiktioner som bidrar till att gränslandskonflikter är mer undantag än regel. Dessutom tycks klientkännedom generera operationellt kapital för avlastande yrkespersoner, som i kombination med relativt självständig yrkesutövning kan få viktiga och givande roller skolan som professionell verksamhet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/64722
Collections
  • Masteruppsatser, Offentlig förvaltning
View/Open
gupea_2077_64722_1.pdf (512.2Kb)
Date
2020-06-15
Author
Christoffersson, Axel
Keywords
profession
gränslandsarbete
lärare
lärarassistent
operationellt kapital
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV