dc.contributor.author | Dahlgren, Sonja | |
dc.date.accessioned | 2020-06-15T10:29:05Z | |
dc.date.available | 2020-06-15T10:29:05Z | |
dc.date.issued | 2020-06-15 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/64739 | |
dc.description.abstract | För att undersöka om det fanns en bättre-än-andra effekt för hälsosamt ätande, samt om större kognitiv tillgänglighet förstärkte effekten, utfördes ett online experiment med mellangruppsdesign (N = 215).
Deltagarna randomiserades till en av tre grupper - en kontrollgrupp och två experimentgrupper - som fick utföra minnesframtagningsuppgifter (relaterade
till hälsosamt ätande) med olika svårighetsgrad. Hypoteserna var att en bättre-än-andra effekt skulle kunna observeras, samt att den skulle påverkas av
kognitiv tillgänglighet, så att gruppen som fick den lättaste minnesframtagningsuppgiften skulle uppvisa störst bättre-än-andra effekt. Resultaten visade på en signifikant bättre-än-andra effekt för hälsosamt
ätande, och indikerade att effekten påverkades av kognitiv tillgänglighet i den förväntade riktningen. Slutsatsen blev, utifrån diskussionen, att bättre-än-andra effekten kan vara en viktig mekanism för människors välmående. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.title | Mer hälsosam än de flesta: Bättre-än-andra effekten och hälsosamt ätande | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Psychology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för psykologi | swe |
dc.type.degree | Student essay | |