• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

REKTORERS UPPLEVELSER AV BESLUTSFATTANDE

- En deskriptiv fenomenologisk studie bland fem rektorer på grundskolor

Abstract
Syfte: Arbetets övergripande syfte är att utifrån en deskriptiv fenomenologisk forsknings-ansats beskriva hur rektorer på olika grundskolor upplever sitt beslutsfattande. Basen för studien kan också beskrivas med följande grundläggande frågeställningar är 1) Hur beskriver rektorer sina upplevelser av att fatta beslut? 2) Vilka innebörder karakteriserar upplevelsen av att fatta beslut i skolan? Teori: Den teoretiska grunden utgörs av Edmund Husserls klassiska fenomenologi. Husserls upprop att ”gå till sakerna själv” innebär att vända sig till människor och deras erfarenheter i mötet med världen för att förstå innebörden i olika fenomen. Metod: Deskriptiv fenomenologi används som empirisk forskningsansats. Empiriska data i form av beskrivningar från fem rektorer i olika grundskolor analyseras och bearbetas utifrån Amedeo Giorgis (2009) analysmetod. Resultat: Studiens resultat visar att rektorers upplevelser av beslut innehåller åtta konstituenter som tillsammans utgör det huvudsakliga beslutsfenomenets essens. Essensen i rektorers upplevelse av beslut består av en variation av upplevelser som kan kopplas till: 1) ett autonomt och brett beslutsutrymme; 2) koordinerat växelspel; 3) samförståndsvilja; 4) situationsbetingade påfrestningar och slitage; 5) avlastningssamtal; 6) beslutstrygghet; 7) rektorsfunktionens interrelaterade roller; 8) beslutsmedvetenhet.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/64799
Collections
  • Masteruppsatser (IPS)
View/Open
main article (761.8Kb)
Date
2020-06-16
Author
Valladares, Juan
Keywords
rektor
pedagogiskt ledarskap
beslut
fenomenologi
upplevelser
livsvärld
essens
konstituenter
Series/Report no.
master
VT20 IPS PDAU62
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV