Visa enkel post

dc.contributor.authorValladares, Juan
dc.date.accessioned2020-06-16T14:31:30Z
dc.date.available2020-06-16T14:31:30Z
dc.date.issued2020-06-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/64799
dc.description.abstractSyfte: Arbetets övergripande syfte är att utifrån en deskriptiv fenomenologisk forsknings-ansats beskriva hur rektorer på olika grundskolor upplever sitt beslutsfattande. Basen för studien kan också beskrivas med följande grundläggande frågeställningar är 1) Hur beskriver rektorer sina upplevelser av att fatta beslut? 2) Vilka innebörder karakteriserar upplevelsen av att fatta beslut i skolan? Teori: Den teoretiska grunden utgörs av Edmund Husserls klassiska fenomenologi. Husserls upprop att ”gå till sakerna själv” innebär att vända sig till människor och deras erfarenheter i mötet med världen för att förstå innebörden i olika fenomen. Metod: Deskriptiv fenomenologi används som empirisk forskningsansats. Empiriska data i form av beskrivningar från fem rektorer i olika grundskolor analyseras och bearbetas utifrån Amedeo Giorgis (2009) analysmetod. Resultat: Studiens resultat visar att rektorers upplevelser av beslut innehåller åtta konstituenter som tillsammans utgör det huvudsakliga beslutsfenomenets essens. Essensen i rektorers upplevelse av beslut består av en variation av upplevelser som kan kopplas till: 1) ett autonomt och brett beslutsutrymme; 2) koordinerat växelspel; 3) samförståndsvilja; 4) situationsbetingade påfrestningar och slitage; 5) avlastningssamtal; 6) beslutstrygghet; 7) rektorsfunktionens interrelaterade roller; 8) beslutsmedvetenhet.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesmastersv
dc.relation.ispartofseriesVT20 IPS PDAU62sv
dc.subjectrektorsv
dc.subjectpedagogiskt ledarskapsv
dc.subjectbeslutsv
dc.subjectfenomenologisv
dc.subjectupplevelsersv
dc.subjectlivsvärldsv
dc.subjectessenssv
dc.subjectkonstituentersv
dc.titleREKTORERS UPPLEVELSER AV BESLUTSFATTANDEsv
dc.title.alternative- En deskriptiv fenomenologisk studie bland fem rektorer på grundskolorsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post