Show simple item record

dc.contributor.authorLinge, Josefine
dc.contributor.authorSandblom, Veronica
dc.date.accessioned2006-07-07T13:35:07Z
dc.date.available2006-07-07T13:35:07Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/647
dc.description.abstractAbstract Arbetets art: Examensarbete 10 poäng Titel: Humor som redskap i undervisning - en intervjustudie med fyra lärare och fyra lärarstudenter Författare: Josefine Linge & Veronica Sandblom Handledare: Anita Franke Examinator: Bo Andersson Datum: December 2005 Antal sidor: 27 Rapportnummer: HT05-2611-026 Syfte Syftet var att studera hur några grundskollärare och lärarstudenter erfar humorns funktion/betydelse för klassrumsundervisningen – med särskild tonvikt på de lägre skolåren. Utifrån syftet formulerade vi ett antal frågeställningar: • Vilken betydelse kan humor ha för barns lärande och kan barn lära genom humor? • Hur kan humor komma till uttryck i undervisningen? • Hur är lärarnas, respektive lärarstudenternas inställning till att använda humor i undervisningen? • När är det lämpligt att använda humor i undervisningen respektive inte lämpligt och vilka effekter kan det bli av detta? Metod Vi valde att göra åtta intervjuer, varav fyra med verksamma lärare i de tidigare åldrarna och fyra intervjuer med lärarstudenter. De verksamma lärarna var alla kvinnor i 40- årsåldern och studenterna var tre kvinnor och en man i åldrarna 24-27 år. Intervjuerna med lärarna gjordes i två olika kommuner på västkusten. Intervjuerna med lärarstudenterna gjordes på Pedagogen och några gjordes via telefon. Som intervjuform valde vi halvstrukturerade intervjuer för att vi skulle kunna ställa följdfrågor ifall något var oklart. Intervjusvaren sammanfattades och tolkades under följande kategorier: lärandet, sociala klimatet och välbefinnandet. Resultat Resultatet presenterades i tre kategorier; lärandet, sociala klimatet och välbefinnandet och dessa styrktes i presentationen genom citat från intervjuundersökningen. Det som framkom av resultatet var att humor var ett viktigt inslag i undervisningen. Humorn bidrog till att det blev ett godare klassrumsklimat då eleverna lättare tog till sig kunskap då humor och lek var integrerade i undervisningen. En annan viktig aspekt som resultatet visade var att det togs stort avstånd från ironi och sarkasm. Detta för att det skadade elevernas självaktning och självkänsla. Undersökningen visade när det var lämpligt respektive olämpligt med humor. Lämpligt var det då läraren ville få med sig eleverna, exempelvis vid uppstarten av ett nytt tema. Olämpligt var det då man talade om känsliga ämnen, såsom döden och mobbning. Nyckelord: humor, pedagogik, välbefinnande, socialt klimat, inlärningeng
dc.format.extent6454 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesht05 2611-026eng
dc.subjectsocialt klimateng
dc.subjectinlärningeng
dc.subjecthumoreng
dc.subjectpedagogikeng
dc.subjectvälbefinnandeeng
dc.titleHumor som redskap i undervisning - en intervjustudie med fyra lärare och fyra lärarstudentereng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record