• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Humor som redskap i undervisning - en intervjustudie med fyra lärare och fyra lärarstudenter

Sammanfattning
Abstract Arbetets art: Examensarbete 10 poäng Titel: Humor som redskap i undervisning - en intervjustudie med fyra lärare och fyra lärarstudenter Författare: Josefine Linge & Veronica Sandblom Handledare: Anita Franke Examinator: Bo Andersson Datum: December 2005 Antal sidor: 27 Rapportnummer: HT05-2611-026 Syfte Syftet var att studera hur några grundskollärare och lärarstudenter erfar humorns funktion/betydelse för klassrumsundervisningen – med särskild tonvikt på de lägre skolåren. Utifrån syftet formulerade vi ett antal frågeställningar: • Vilken betydelse kan humor ha för barns lärande och kan barn lära genom humor? • Hur kan humor komma till uttryck i undervisningen? • Hur är lärarnas, respektive lärarstudenternas inställning till att använda humor i undervisningen? • När är det lämpligt att använda humor i undervisningen respektive inte lämpligt och vilka effekter kan det bli av detta? Metod Vi valde att göra åtta intervjuer, varav fyra med verksamma lärare i de tidigare åldrarna och fyra intervjuer med lärarstudenter. De verksamma lärarna var alla kvinnor i 40- årsåldern och studenterna var tre kvinnor och en man i åldrarna 24-27 år. Intervjuerna med lärarna gjordes i två olika kommuner på västkusten. Intervjuerna med lärarstudenterna gjordes på Pedagogen och några gjordes via telefon. Som intervjuform valde vi halvstrukturerade intervjuer för att vi skulle kunna ställa följdfrågor ifall något var oklart. Intervjusvaren sammanfattades och tolkades under följande kategorier: lärandet, sociala klimatet och välbefinnandet. Resultat Resultatet presenterades i tre kategorier; lärandet, sociala klimatet och välbefinnandet och dessa styrktes i presentationen genom citat från intervjuundersökningen. Det som framkom av resultatet var att humor var ett viktigt inslag i undervisningen. Humorn bidrog till att det blev ett godare klassrumsklimat då eleverna lättare tog till sig kunskap då humor och lek var integrerade i undervisningen. En annan viktig aspekt som resultatet visade var att det togs stort avstånd från ironi och sarkasm. Detta för att det skadade elevernas självaktning och självkänsla. Undersökningen visade när det var lämpligt respektive olämpligt med humor. Lämpligt var det då läraren ville få med sig eleverna, exempelvis vid uppstarten av ett nytt tema. Olämpligt var det då man talade om känsliga ämnen, såsom döden och mobbning. Nyckelord: humor, pedagogik, välbefinnande, socialt klimat, inlärning
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/647
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
ej_elektroniskt_publicerat.pdf (6.302Kb)
Datum
2005
Författare
Linge, Josefine
Sandblom, Veronica
Nyckelord
socialt klimat
inlärning
humor
pedagogik
välbefinnande
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
ht05 2611-026
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV