dc.description.abstract | Abstract
Arbetets art: Examensarbete 10 poäng
Titel: Humor som redskap i undervisning
- en intervjustudie med fyra lärare och fyra lärarstudenter
Författare: Josefine Linge & Veronica Sandblom
Handledare: Anita Franke
Examinator: Bo Andersson
Datum: December 2005
Antal sidor: 27
Rapportnummer: HT05-2611-026
Syfte
Syftet var att studera hur några grundskollärare och lärarstudenter erfar humorns
funktion/betydelse för klassrumsundervisningen – med särskild tonvikt på de lägre skolåren.
Utifrån syftet formulerade vi ett antal frågeställningar:
• Vilken betydelse kan humor ha för barns lärande och kan barn lära genom humor?
• Hur kan humor komma till uttryck i undervisningen?
• Hur är lärarnas, respektive lärarstudenternas inställning till att använda humor i
undervisningen?
• När är det lämpligt att använda humor i undervisningen respektive inte lämpligt och vilka
effekter kan det bli av detta?
Metod
Vi valde att göra åtta intervjuer, varav fyra med verksamma lärare i de tidigare åldrarna och
fyra intervjuer med lärarstudenter. De verksamma lärarna var alla kvinnor i 40- årsåldern och
studenterna var tre kvinnor och en man i åldrarna 24-27 år. Intervjuerna med lärarna gjordes i
två olika kommuner på västkusten. Intervjuerna med lärarstudenterna gjordes på Pedagogen
och några gjordes via telefon. Som intervjuform valde vi halvstrukturerade intervjuer för att vi
skulle kunna ställa följdfrågor ifall något var oklart. Intervjusvaren sammanfattades och
tolkades under följande kategorier: lärandet, sociala klimatet och välbefinnandet.
Resultat
Resultatet presenterades i tre kategorier; lärandet, sociala klimatet och välbefinnandet och
dessa styrktes i presentationen genom citat från intervjuundersökningen. Det som framkom av
resultatet var att humor var ett viktigt inslag i undervisningen. Humorn bidrog till att det blev
ett godare klassrumsklimat då eleverna lättare tog till sig kunskap då humor och lek var
integrerade i undervisningen. En annan viktig aspekt som resultatet visade var att det togs
stort avstånd från ironi och sarkasm. Detta för att det skadade elevernas självaktning och
självkänsla. Undersökningen visade när det var lämpligt respektive olämpligt med humor.
Lämpligt var det då läraren ville få med sig eleverna, exempelvis vid uppstarten av ett nytt
tema. Olämpligt var det då man talade om känsliga ämnen, såsom döden och mobbning.
Nyckelord: humor, pedagogik, välbefinnande, socialt klimat, inlärning | eng |