dc.contributor.author | Levin, Rasmus | |
dc.date.accessioned | 2020-06-17T09:28:53Z | |
dc.date.available | 2020-06-17T09:28:53Z | |
dc.date.issued | 2020-06-17 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/64803 | |
dc.description.abstract | I detta examensarbete fördjupar sig författaren inom harmonik med axis-systemet, ett harmoniskt analysverktyg som Béla Bartóks elev Ernö Lendvai sammanfattar i sin bok Béla Bartók: An Analysis of his Music. Författaren presenterar sin konstruktions- och kompositionsprocess av två kompositioner där axis-systemet agerar som kompositionsverktyg och inspirationskälla för det klingande materialet. Under kompositionsprocessen har författaren undersökt axis-systemet i olika kadensformer och genres för att sedan utvärdera huruvida dessa faktorer påverkat harmoniken. I sin analys visar författaren på en del av de styrkor och svagheter axis-systemet besitter som kompositionsverktyg. Till sist jämför författaren sin upplevelse av att studera harmonik via böcker och föreläsningar kontra en mer praktisk metod, komposition. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Axissystem | sv |
dc.subject | Bartók | sv |
dc.subject | Harmonik | sv |
dc.subject | Kompositionsprocess | sv |
dc.subject | Funktion | sv |
dc.subject | Mikro | sv |
dc.subject | Makro | sv |
dc.title | Kompositionsprocesser- En fördjupning i axis-systemet | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | FineArt | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Academy of Music and Drama | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik | swe |
dc.type.degree | Student essay | |