• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Jag tänker att vi alltid utgår ifrån barnet” -Tre professioners syn på samverkan kring barn och unga

Sammanfattning
Syftet med studien var att undersöka vilka möjligheter och utmaningar som professionella såg när det kom till att få en fungerande samverkan kring barn och unga som har stödjande insatser inom socialtjänst, BUP och skola. Dessutom avsåg vi att undersöka om och i så fall hur professionella menade att barnets röst kommer fram som en del i samverkansarbetet. Materialet utgjordes av sju intervjuer med professionella inom socialtjänst, kommunal verksamhet, BUP och skola i Västra Götalandsregionen. Vi använde oss av en kvalitativ metod som innefattade semistrukturerade intervjuer följt av en tematisk analysmetod. Vi byggde vår analys med hjälp av följande teori och teoretiska begrepp: Utvecklingsekologiska perspektivet samt teoretiska begrepp inom institutionell teoribildning.Vi har även använt oss av Barnkonventionen i vår analys av arbetet. Sammanfattningsvis besvarades vårt syfte på följande sätt. De professionella lade fram både hinder och möjligheter för samverkan. Informanterna var uteslutande positiva till samverkan även om de också såg att det finns många områden att utveckla. Alla var överens om att barnets röst är viktig att hörsamma i samverkan, men man såg också att det kan göras mycket mer inom detta område. Vi kan se att de professionellas subjektiva bedömning om barnet inverkar på barnets möjlighet till inflytande.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/64830
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
Fil(er)
gupea_2077_64830_1.pdf (476.8Kb)
Datum
2020-06-17
Författare
Strid, Anna
Jonsson, Daniel
Nyckelord
samverkan
collaboration
social service
children's voice
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV