Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Inger
dc.contributor.authorByström, Monica
dc.date.accessioned2020-06-23T13:08:08Z
dc.date.available2020-06-23T13:08:08Z
dc.date.issued2020-06-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/64933
dc.description.abstractSyftet med studien var att undersöka hur lärare och speciallärare upplever och tolkar den nya läsa-, skriva-, räknagarantin med fokus på läsa- och skrivadelen, och hur garantin implementerats. Syftet var vidare att ta reda på hur nämnda yrkeskategorier upplever och beskriver arbetet med tidiga insatser i förhållande till garantin. Studien utgick från en hermeneutisk ansats, vilket innebar att tolkningen av svaren från respondenterna utgick från den förförståelse och den erfarenhet som fanns av det studerade ämnet hos intervjuarna. De specialpedagogiska perspektiven kategoriskt perspektiv, relationellt perspektiv och dilemmaperspektivet användes som teoretiska utgångspunkter tillsammans med teorier om skolutveckling. Som datainsamlingsmetod användes en kvalitativ studie som genomfördes med semistrukturerade intervjuer utifrån en intervjuguide. Tre lärare och tre speciallärare intervjuades. För sortering och kategorisering av det insamlade materialet användes en induktiv process med en tabellmodell enligt Scherp (2013). Resultatet visade att elever ofta får det stöd som de har rätt till, men att stödet många gånger inte sätts in tidigt. Elever kan enligt respondenterna få vänta på stödinsatser. Detta kunde enligt respondenterna bero på att det saknades tid, ekonomiska förutsättningar eller specialpedagogisk kompetens. Resultatet visade också att det hos flera respondenter saknades kunskap om läsa-, skriva-, räknagarantin och vad som ingår i den. Resultatet visade vidare att flertalet av respondenterna saknade någon form av fortbildning kring garantin, och att detta efterfrågades.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagistersv
dc.relation.ispartofseriesVT20 IPS SLS601sv
dc.subjectläsa-, skriva-, räknagarantinsv
dc.subjecttidiga insatsersv
dc.subjectfortbildningsv
dc.subjectimplementeringsv
dc.subjecthermeneutiksv
dc.titleLäsa-, skriva-, räknagarantin: en garanti för åtgärder eller resultat? En kvalitativ intervjustudie om lärares och speciallärares upplevelser och beskrivning av läsa-, skriva-, räknagarantin med fokus på läsa- och skrivadelensv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record