Show simple item record

dc.contributor.authorWikner, Elvi
dc.contributor.authorSelstam, Kristina
dc.date.accessioned2006-07-10T14:18:39Z
dc.date.available2006-07-10T14:18:39Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/649
dc.description.abstractAbstrakt Institutionen för svenska språket Författare: Kristina Selstam & Elvi Wikner Titel: Samarbete, samordning och samtal – en intervjubaserad studie om skolans syn på undervisningen i svenska som andraspråk och i modersmål Problem Vi har valt att intervjua lärare som undervisar elever med utländsk bakgrund på tre mångkulturella skolor för att se hur många av dem som har formell behörighet i ämnet svenska som andraspråk. Vi har också fokuserat på modersmålets betydelse för andraspråksinlärning och även hur samarbetet ser ut mellan klass-, ämnes-, svenska som andraspråks- och modersmålsläraren för att främja språkutvecklingen för flerspråkiga elever. Syfte och frågeställningar • Vilken kompetens inom svenska som andraspråk finns bland lärare på de tre skolor i västra Sverige som vi har besökt? • Hur ser samarbetet mellan klasslärare och svenska som andraspråkslärare ut på skolorna? • Har skolorna ett fungerande samarbete med modersmålslärarna? • Skulle svenska och svenska som andraspråk i framtiden kunna kombineras till ett nytt gemensamt ämne som kan vara ett alternativt svenskämne? Metod Vi har genomfört en mer omfattande litteraturstudie för att fördjupa våra kunskaper kring andraspråksinlärning och modersmålsundervisningens roll, samt en kvalitativ undersökning i form av intervjuer. Resultat Respondenterna arbetar i mångkulturella skolor med flerspråkiga elever. Det var endast ett fåtal av respondenterna som hade formell behörighet att undervisa i svenska som andraspråk. Det visade sig också att ingen av respondenterna hade något samarbete med modersmålslärarna. Alla respondenter är medvetna om modersmålets betydelse för andraspråk elever. Genom vårt arbete vill vi öka förståelse bland andra kollegor för vad det innebär att arbeta med elever med annat modersmål än svenska. Vi vill dessutom ge en allmän kunskap om andraspråksinlärning och modersmålets roll i flerspråkiga elevers språkutveckling. Nyckelord Modersmål, svenska som andraspråk, behörighet, attityder, samarbeteeng
dc.format.extent6454 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesht05 1350-05eng
dc.subjectattitydereng
dc.subjectsamarbeteeng
dc.subjectModersmåleng
dc.subjectbehörigheteng
dc.subjectsvenska som andraspråkeng
dc.titleSamarbete, samordning och samtal – en intervjubaserad studie om skolans syn på undervisningen i svenska som andraspråk och i modersmåleng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record