Samarbete, samordning och samtal – en intervjubaserad studie om skolans syn på undervisningen i svenska som andraspråk och i modersmål
Abstract
Abstrakt
Institutionen för svenska språket
Författare: Kristina Selstam & Elvi Wikner
Titel: Samarbete, samordning och samtal – en intervjubaserad studie om skolans syn på
undervisningen i svenska som andraspråk och i modersmål
Problem
Vi har valt att intervjua lärare som undervisar elever med utländsk bakgrund på tre
mångkulturella skolor för att se hur många av dem som har formell behörighet i ämnet
svenska som andraspråk. Vi har också fokuserat på modersmålets betydelse för
andraspråksinlärning och även hur samarbetet ser ut mellan klass-, ämnes-, svenska som
andraspråks- och modersmålsläraren för att främja språkutvecklingen för flerspråkiga elever.
Syfte och frågeställningar
• Vilken kompetens inom svenska som andraspråk finns bland lärare på de tre skolor i
västra Sverige som vi har besökt?
• Hur ser samarbetet mellan klasslärare och svenska som andraspråkslärare ut på
skolorna?
• Har skolorna ett fungerande samarbete med modersmålslärarna?
• Skulle svenska och svenska som andraspråk i framtiden
kunna kombineras till ett nytt gemensamt ämne som kan vara ett alternativt
svenskämne?
Metod
Vi har genomfört en mer omfattande litteraturstudie för att fördjupa våra kunskaper kring
andraspråksinlärning och modersmålsundervisningens roll, samt en kvalitativ undersökning i
form av intervjuer.
Resultat
Respondenterna arbetar i mångkulturella skolor med flerspråkiga elever. Det var endast ett
fåtal av respondenterna som hade formell behörighet att undervisa i svenska som andraspråk.
Det visade sig också att ingen av respondenterna hade något samarbete med
modersmålslärarna. Alla respondenter är medvetna om modersmålets betydelse för
andraspråk elever. Genom vårt arbete vill vi öka förståelse bland andra kollegor för vad det
innebär att arbeta med elever med annat modersmål än svenska. Vi vill dessutom ge en allmän
kunskap om andraspråksinlärning och modersmålets roll i flerspråkiga elevers
språkutveckling.
Nyckelord
Modersmål, svenska som andraspråk, behörighet, attityder, samarbete
Degree
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2006Author
Wikner, Elvi
Selstam, Kristina
Keywords
attityder
samarbete
Modersmål
behörighet
svenska som andraspråk
Publication type
other
Series/Report no.
ht05 1350-05
Language
swe