Slöjdens betydelse i en skola för alla
Abstract
Titel: Slöjdens betydelse i en skola för alla
Författare: Malin Wallström & Karolina Wijk
Typ av arbete: Examensarbete 10 p
Handledare: Petra Orrbeck
Examinator: Marléne Johansson
Linje/program/ev. kurs: LAU 350
Antal sidor: 22
Datum: 051219
Rapport nr: HT05-2820-02
Nyckelord: slöjd, betydelse, processen, individualiserad undervisning, elever i behov av
särskilt stöd.
Sammanfattning
Vårt syfte med denna undersökning var att motivera slöjdens betydelse genom att intervjua
läraren och några av eleverna på en skola för elever av behov av särskilt stöd, där de har extra
mycket slöjd.
I våra litteraturstudier fann vi att slöjdens betydelse har ändrats genom tiderna, från att ha
varit produktcentrerad till att vara elevcentrerad. Idag talar många väl om slöjden men dess
status är fortfarande låg. I undervisningen för elever i behov av särskilt stöd läggs numera
fokus på individen och att alla skall få utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. Slöjden är
ett av de få ämnen som arbetar på liknande sätt.
Den skola vi har besökt är en skola för skolår 6-9 med ca tio elever som av olika skäl inte kan
gå i den vanliga skolan. Undersökningen gjordes genom kvalitativa intervjuer av slöjdläraren
och åtta stycken elever. Skolans profil är att de arbetar individualiserat med eleverna och att de
har mer slöjd än den vanliga skolan. Med den individualiserade undervisningen och att läraren
har mycket tid för varje elev, anser sig läraren nå alla elever. Han talar också om betydelsen av
slöjden för eleverna, att de här på ett konkret sätt får slutföra ett arbete. Eleverna beskriver vad
de handgripligen lär sig i slöjden och att det betyder mycket för dem att får arbeta med
händerna.
Vi har sett att slöjden är ett uppskattat ämne som är betydelsefullt för eleverna men som
tyvärr inte tas på så stort allvar av varken läraren eller eleverna. Kursplaner och läroplaner tar
slöjden på stort allvar men detta är inget som når fram till eleverna på skolan, de verkar helt
enkelt inte veta varför de har slöjd. På grund av detta fick vi tyvärr inte fram så djupa svar
kring betydelsen av slöjd som vi var ute efter i våra intervjuer. I stället insåg vi hur svårt det
är att arbeta processinriktat såsom kurs- och läroplaner föreskriver. Läraren på skolan verkar
också ha svårt att bedöma elevernas utveckling när han sätter betyg. Detta är något vi tror är
vanligt förekommande i skolslöjden. Slöjdläraren sätter betyg efter elevens skicklighet istället
för elevens utveckling i skicklighet.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2005Author
Wallström, Malin
Wijk, Karolina
Keywords
individualiserad undervisning
elever i behov av särskilt stöd
slöjd
betydelse
processen
Publication type
other
Series/Report no.
ht05 2820-02
Language
swe