Show simple item record

dc.contributor.authorWallström, Malin
dc.contributor.authorWijk, Karolina
dc.date.accessioned2006-07-10T14:29:03Z
dc.date.available2006-07-10T14:29:03Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/650
dc.description.abstractTitel: Slöjdens betydelse i en skola för alla Författare: Malin Wallström & Karolina Wijk Typ av arbete: Examensarbete 10 p Handledare: Petra Orrbeck Examinator: Marléne Johansson Linje/program/ev. kurs: LAU 350 Antal sidor: 22 Datum: 051219 Rapport nr: HT05-2820-02 Nyckelord: slöjd, betydelse, processen, individualiserad undervisning, elever i behov av särskilt stöd. Sammanfattning Vårt syfte med denna undersökning var att motivera slöjdens betydelse genom att intervjua läraren och några av eleverna på en skola för elever av behov av särskilt stöd, där de har extra mycket slöjd. I våra litteraturstudier fann vi att slöjdens betydelse har ändrats genom tiderna, från att ha varit produktcentrerad till att vara elevcentrerad. Idag talar många väl om slöjden men dess status är fortfarande låg. I undervisningen för elever i behov av särskilt stöd läggs numera fokus på individen och att alla skall få utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. Slöjden är ett av de få ämnen som arbetar på liknande sätt. Den skola vi har besökt är en skola för skolår 6-9 med ca tio elever som av olika skäl inte kan gå i den vanliga skolan. Undersökningen gjordes genom kvalitativa intervjuer av slöjdläraren och åtta stycken elever. Skolans profil är att de arbetar individualiserat med eleverna och att de har mer slöjd än den vanliga skolan. Med den individualiserade undervisningen och att läraren har mycket tid för varje elev, anser sig läraren nå alla elever. Han talar också om betydelsen av slöjden för eleverna, att de här på ett konkret sätt får slutföra ett arbete. Eleverna beskriver vad de handgripligen lär sig i slöjden och att det betyder mycket för dem att får arbeta med händerna. Vi har sett att slöjden är ett uppskattat ämne som är betydelsefullt för eleverna men som tyvärr inte tas på så stort allvar av varken läraren eller eleverna. Kursplaner och läroplaner tar slöjden på stort allvar men detta är inget som når fram till eleverna på skolan, de verkar helt enkelt inte veta varför de har slöjd. På grund av detta fick vi tyvärr inte fram så djupa svar kring betydelsen av slöjd som vi var ute efter i våra intervjuer. I stället insåg vi hur svårt det är att arbeta processinriktat såsom kurs- och läroplaner föreskriver. Läraren på skolan verkar också ha svårt att bedöma elevernas utveckling när han sätter betyg. Detta är något vi tror är vanligt förekommande i skolslöjden. Slöjdläraren sätter betyg efter elevens skicklighet istället för elevens utveckling i skicklighet.eng
dc.format.extent180551 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesht05 2820-02eng
dc.subjectindividualiserad undervisningeng
dc.subjectelever i behov av särskilt stödeng
dc.subjectslöjdeng
dc.subjectbetydelseeng
dc.subjectprocesseneng
dc.titleSlöjdens betydelse i en skola för allaeng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record