Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Åsa
dc.date.accessioned2020-06-26T07:12:00Z
dc.date.available2020-06-26T07:12:00Z
dc.date.issued2020-06-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/65123
dc.descriptionBackground: School Nursing of today is a wide and complex field. It demands a high level of cooperation but at the same time it means a lot of lone work. Furthermore, the field has expanded over time. Earlier School Nursing was ment to focus on corrective and preventive health work whilst today the regulatory documents emphasize health promotion, and not only on an individual level but also on a group- and organizational level. Clinial supervision seems to be asked for, but up til today there are no studies of the benefits of clinical supervision specificly for School Nurses. Purpose: The purpose of the studie was to illustrate School Nurses experiences of clinical supervision. Method: A qualitative interview study was conducted where five School Nurses with experiences of clinical supervision were interviewed. The interviews were analyzed by qualitative content analysis according to Hsieh and Shannon (2005) and Elo and Kyngäs (2008). The approach was deductive using Proctor´s (2010) model of the three functions of clinical supervision as the coding scheme for the analysis. Results: The result is presented under the three categories in Proctor´s (2010) model, which describes clinical supervision as supportive, formative and normative. The importance of clinical supervision for the health promotive work has gotten a subheading of its own. Conclusion: The result shows that the supportive and the formative functions are the most prominent ones, whilst the normative function is not as clear. Clinical supervision is mainly seen as a forum for discussions about the daily challenges for School Nurses and not as a tool to meet the changing demands from the regulatory documents on the profession. However, clinical supervision can strengthen School Nurses in areas they themselves experience as central in their daily profession.sv
dc.description.abstractBakgrund: Det nutida skolsköterskeuppdraget är stort och komplext. Det innebär både en hög grad av samverkan och är samtidigt till stor del ett ensamarbete. Dessutom har uppdraget vidgats med tiden. Från att tidigare ha förväntats fokusera på åtgärdande och förebyggande arbete betonas alltmer det hälsofrämjande arbetet och detta inte bara på individ- utan också på grupp- och organisationsnivå. Yrkesmässig handledning är något som tycks efterfrågas men hittills finns inga studier kring vinsterna med yrkesmässig handledning specifikt för skolsköterskor. Syfte: Syftet med studien var att belysa skolsköterskors upplevelser av yrkesmässig handledning. Metod: En kvalitativ intervjustudie med fem skolsköterskor med erfarenhet av yrkesmässig handledning genomfördes. Intervjuerna analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys enligt Hsieh och Shannon (2005) och Elo och Kyngäs (2008). Ansatsen var deduktiv och utgick från Proctors (2010) modell om den yrkesmässiga handledningens tre funktioner. Resultat: Resultatet presenteras utifrån de tre kategorierna i Proctors (2010) modell och beskriver den yrkesmässiga handledningen som stärkande, formande respektive normskapande. Den yrkesmässiga handledningens betydelse för det hälsofrämjande uppdraget presenteras under en egen underrubrik. Slutsats: Resultatet visar att den stärkande och den formande funktionen är mest framträdande, medan den normskapande funktionen inte är lika tydlig. Den yrkesmässiga handledningen ses främst som ett forum för att ventilera vardagliga utmaningar och inte som ett verktyg för att ta sig an styrdokumentens förändrade förväntningar på professionen. Yrkesmässig handledning kan däremot stärka skolsköterskor på de områden som de själva upplever som centrala i deras yrkesutövning.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectHälsofrämjande arbetesv
dc.subjectrolltransformeringsv
dc.subjectskolsköterskorsv
dc.subjectskolsköterskeprofessionensv
dc.subjectyrkesmässig handledning inom omvårdnadsv
dc.titleBetydelsen av yrkesmässig handledning ur skolsköterskors perspektivsv
dc.title.alternativeThe meaning of clinical supervision from School Nurses point of viewsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record