• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

REFLEKTERANDE SAMTAL En kvalitativ intervjustudie med syftet att undersöka sjuksköterskors åsikter och önskemål angående implementering av reflekterande samtal på en kirurgisk akutvårdsavdelning

Abstract
Sjuksköterskebristen beror på många faktorer, bland annat psykisk ohälsa hos sjuksköterskorna och en dålig arbetsmiljö. Det behövs verktyg för att förbättra arbetsförhållandena för sjuksköterskor som kan skapa en tryggare vård för patienterna. Reflekterande samtal har visat sig minska stress, öka teamkänsla och förbättra kompetensen hos sjuksköterskor. Det saknas idag forskning på hur reflekterande samtal kan implementeras inom vården. Syftet med studien var att undersöka sjuksköterskors åsikter och önskemål angående implementering av reflekterande samtal på en kirurgisk akutvårdsavdelning. Metoden som användes var kvalitativ intervjumetod med en induktiv ansats. Urvalet gjordes strategiskt. Insamlade data analyserades med kvalitativ innehållsanalys. Resultatet av studien visade att sjuksköterskorna uttrycker ett behov av reflekterande samtal. De ansåg att samtal hade kunnat bidra till erfarenhetsutbyte mellan medarbetarna, förbättra den psykiska hälsan hos sjuksköterskorna och öka patientsäkerheten. Sjuksköterskorna önskade ha samtal vid särskild händelse samt en tydlig struktur för genomförandet. Barriärer mot reflekterande samtal var arbetssituationen i relation till treskiftsarbete, tidsbrist och risk för påtvingad reflektion. För att implementera reflekterande samtal föreslogs av intervjuade sjuksköterskor att behovet hos samtliga medarbetare undersöks, att det ska införas som ett projekt med utvärdering, att ledningsgruppen tar tag i det och att det ska vara frivilligt. Slutsatsen som kunde dras av studien var att sjuksköterskorna önskar reflekterande samtal på den kirurgiska akutvårdsavdelningen vid särskild händelse eftersom de var av åsikten att det kan minska etisk stress, bidra till kvalitetsutveckling och en säkrare vård för patienterna. Studien har även påvisat att kunskap om implementering ökar chanserna för att lyckas införa nya rutiner.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/65168
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
gupea_2077_65168_1.pdf (359.5Kb)
Date
2020-06-26
Author
Pousette, Hanna
Saintyves, Fanny
Keywords
Reflekterande samtal, sjuksköterskebrist, implementering, erfarenhetsutbyte, etisk stress, kvalitetsutveckling
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV