• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Slöjdens betydelse i skolan. En undersökning av slöjdlärare och elever i skolår 9 om syftet med att ha slöjd.

Sammanfattning
Abstract Plats Institutionen för Hushållsvetenskap Författare Annelie Almeström och Magnus Henriksson Arbetets titel Slöjdens betydelse i skolan. En undersökning av slöjdlärare och elever i skolår 9 om syftet med att ha slöjd. Arbetets art C-uppsats i det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet. Handledare Kristina Kullin- Helleteg Examinator Marléne Johansson Tidpunkt Höstterminen 2005 Sidantal 34 Bakgrund Under utbildningens gång har vi genom vår VFU (Verksamhetsförlagd utbildning) kommit i kontakt med slöjdundervisning, där inte eleverna getts förutsättningar att till fullo kunna uppnå målen i slöjd. Detta har gällt både undervisningens utformning och slöjdsalens resurser och material. Detta har vi sett som en allvarlig brist i slöjdundervisningen på de skolor vi har varit på och det var det här som ledde oss till att vilja göra en undersökning om slöjdens betydelse i skolan. Syfte Syftet med uppsatsen är att undersöka sambandet mellan det slöjdlärarna menar att eleverna skall lära sig (kopplat till kursplanen), kontra det som eleverna uppfattar att de lär sig. Vi vill ta reda på om lärarna lägger upp sin undervisning efter kursplanen och om eleverna vet och förstår syftet med slöjden. Material och Metod Uppsatsen är en empirisk undersökning och har intervju- och enkätmaterial som bygger på tidigare forskning inom ämnet. Metoden är kvantitativa enkäter i 9 klasser i skolår 9 och kvalitativa intervjuer, som gjorts med slöjdlärare på respektive skolor. Slutsatser Både lärare och elever tycker att slöjd är ett viktigt ämne. Lärarna tycker inte att eleverna är medvetna om mängden av kunskapsinhämtning som slöjden möjliggör. Även enkäterna visar på att eleverna har svårt för att förstå detta. Sökord Slöjdprocessen, strävansmål, kreativitet, Nationella utvärderingen, timplan
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/651
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT05-2820-03.pdf (219.3Kb)
Datum
2005
Författare
Almeström, Annelie
Henriksson, Magnus
Nyckelord
Nationella utvärderingen
timplan
Slöjdprocessen
strävansmål
kreativitet
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
ht05 2820-03
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV