dc.description.abstract | Abstract
Plats Institutionen för Hushållsvetenskap
Författare Annelie Almeström och Magnus Henriksson
Arbetets titel Slöjdens betydelse i skolan.
En undersökning av slöjdlärare och elever i skolår 9 om syftet med att ha slöjd.
Arbetets art C-uppsats i det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet.
Handledare Kristina Kullin- Helleteg
Examinator Marléne Johansson
Tidpunkt Höstterminen 2005
Sidantal 34
Bakgrund
Under utbildningens gång har vi genom vår VFU (Verksamhetsförlagd utbildning) kommit i
kontakt med slöjdundervisning, där inte eleverna getts förutsättningar att till fullo kunna
uppnå målen i slöjd. Detta har gällt både undervisningens utformning och slöjdsalens resurser
och material. Detta har vi sett som en allvarlig brist i slöjdundervisningen på de skolor vi har
varit på och det var det här som ledde oss till att vilja göra en undersökning om slöjdens
betydelse i skolan.
Syfte
Syftet med uppsatsen är att undersöka sambandet mellan det slöjdlärarna menar att eleverna
skall lära sig (kopplat till kursplanen), kontra det som eleverna uppfattar att de lär sig. Vi vill
ta reda på om lärarna lägger upp sin undervisning efter kursplanen och om eleverna vet och
förstår syftet med slöjden.
Material och Metod
Uppsatsen är en empirisk undersökning och har intervju- och enkätmaterial som bygger på
tidigare forskning inom ämnet. Metoden är kvantitativa enkäter i 9 klasser i skolår 9 och
kvalitativa intervjuer, som gjorts med slöjdlärare på respektive skolor.
Slutsatser
Både lärare och elever tycker att slöjd är ett viktigt ämne. Lärarna tycker inte att eleverna är
medvetna om mängden av kunskapsinhämtning som slöjden möjliggör. Även enkäterna visar
på att eleverna har svårt för att förstå detta.
Sökord
Slöjdprocessen, strävansmål, kreativitet, Nationella utvärderingen, timplan | eng |