• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Masteruppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Masteruppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samsyn och motsägelser i kunskapens namn En intervjustudie av socialchefers diskurser om socialsekreterares kunskapsinhämtning och -användning

Abstract
Det finns flera skäl till att kunskap är viktigt att diskutera inom socialt arbete och inom socialtjänsten i synnerhet. I denna uppsats undersöker jag, genom kvalitativa intervjuer, hur socialchefer talar om socialsekreterares kunskap. Jag besvarar följande frågeställningar: Vilka kunskaper förväntar sig socialchefer att socialsekreterare ska använda i sitt arbete? Hur förväntas socialsekreterare agera i sitt arbete (vad består t.ex. ett bra bemötande av) i relation till dessa kunskaper? Vad har socialchefer för förväntningar på socialsekreterares kunskapsinhämtning och -utveckling? När jag diskuterar frågeställningarna har jag ett makt- och organisationsperspektiv på socialsekreterares handlingsutrymme inom byråkratier. Min analytiska ingång är diskurs- och textanalytisk och min syn på kunskap som sådan är socialkonstruktivistisk. Jag delar in mitt resultat i två teman: vad socialsekreterare ska kunna och hur socialsekreterare ska göra. Inom dessa skapar jag underkategorierna grundläggande kvalifikation, kompetensutveckling, erfarenhet, hantverk och personlig lämplighet samt medmänsklighet. Det framträder en bild av både delade förväntningar och motsägelser. Några exempel från socialchefernas diskurser om socialsekreterares kunskap: Det är av största vikt att kunna och följa lagstiftningen, samtidigt som goda kunskaper om lagstiftningen kan användas för att överskrida regelverket; kunskapsfrågan som sådan är viktig, men socialsekreterare bär själva ansvaret för att driva sin utveckling; socialsekreterare lär sig hantverket genom det dagliga arbetet, samtidigt som delar av hantverket är mer personbundna, t.ex. beroende av socialsekreterarens personlighet, och är svårare att lära sig; medmänsklighet är viktigt i arbetet som socialsekreterare, fast det kan göra att arbetet inte utförs professionellt eller att socialsekreteraren själv mår dåligt av det. Framtida studier av kunskap och kunskapsanvändning inom socialt arbete skulle kunna vinna på att ta i beaktande den motsägelsefullhet och komplexitet som tycks råda i uppfattningarna om socialsekreterares kunskaper, t.ex. att det inte självklart att det är ett rakt led mellan att inneha vissa kunskaper och att handla på ett visst sätt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/65239
Collections
  • Masteruppsatser / Institutionen för socialt arbete
View/Open
gupea_2077_65239_1.pdf (699.4Kb)
Date
2020-06-29
Author
Brunzell, Johanna
Keywords
kompetens, kunskap, socialchefer, socialsekreterare, socialt arbete, socialtjänsten
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV